Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen

Flerdimensjonalt Black Country

På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Black Country, New Road / Sentrum Scene / 19.10.25


Black Country er lekent, tøylesløst og melodisk hypnotiserende. Samtidig er det en form for orkestrert, vakkert, svøpende lydbilde som møter oss, vakkert men ikke overlesset eller prangende. Alt smekter samnen og lyder naturlig.

Et høflig, lyttende, dannet publikum klapper og tar inn musikken i lange drag.

Alle har de ansvar for og veksler mellom flere instrumenter de behersker svært godt. Tyler Hyde - vokal, klarinett og i blant bass; Georgia Ellery (også medlem i våre favoritter Jockstrap) - fiolin og vokal; May Kershaw - vokal, keyboard og trekkspill; Lewis Evans – saksofon, fløyte, backing vokal; Charlie Wayne – trommer; Luke Mark – gitar.

Midtveis bytter Hyde og Kershaw plass og instrument for en stund. Også det fungerer rimelig greit, selv om den første plasseringen med Hyde i midten og på strengeinstrument virker mest naturlig.

Da hoved-vokalist og gitarist Isaac Wood ga seg etter andre-albumet, skiftet bandet karakter. Av respekt for ham, får vi kun sanger fra det nyeste albumet "Forever Howlong" og enkelte fra liveplaten "Live At Bush Hall".

Låtmaterialet er i konstant utvikling. Det låter gjennomført, stramt, presist.

Over keyboardet henger et Palestina-flagg, og vi minnes underveis stadig på at Palestina på ingen måte er frigjort. En strøken kveld, før vi vandrer ut i høstmørket til tonene av «Take On Me».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Her kommer et band du bør se opp for!

(27.02.21) Black Country, New Road debuterer - og noe sier meg at det er lurt å være med fra begynnelsen her.


Bildeserie: Black Country - folkjazz med postpunka undertoner

(01.03.20) Det blir fort litt trangt om plassen på Blåscenen fredag kveld med 7 kvinner og menn på scenen. Gøy at de inkluderer fiolin sammen med et par gitarister og en på sax til denne deilige lapskausen av at lydmonster. Til tider skikkelig nedpå før villdyret våkner og det er alle mann til pumpene!


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.