Her kommer et band du bør se opp for!

Black Country, New Road debuterer - og noe sier meg at det er lurt å være med fra begynnelsen her.


Vi snakker om et stort band. Sju musikere, en septett. De trakterer minst like mange forskjellige instrumenter.

De åpner like godt med en rein instrumental,s å dristigheten er det ingen ting i veien med. En liten trommesolo som introduksjon faktisk, etterfulgt av et klaviaturinstrument jeg ikke helt greier å plassere. Takta er 4/4, men likevel helt utenom allfarvei. En fiolin faller inn, så blåsere. Det låter øst-europeisk, kanskje tyrkisk. Dette kunne vært Farmers Market.

Over til «Athens, France» - som låter helt annerledes. Utprega indie – og alt annet enn vers – vers -refreng osv. Isaac Wood snakker mer enn han synger, og vi får egentlig aldri greie på om dette er én låt eller en miks av temmelig mange ideer. Spoken word-vokal er tett fulgt av et solid blåser-akkompagnement.

Et snev av progrock? Ja. De som er gamle nok til å huske Liverpool Scene er på sporet. Wood hever stemmen mange hakk, og spiller vel sjøl en fuzzete gitar som kunne vært tatt opp i studioet til Frank Zappa. Det låter … nifst. Disharmonien preger lydbildet. Og vokalen er like spastisk som David Byrne i Talking Heads!

De er altså nybegynnere på platefronten, men musikken er ikke akkurat for nybegynnere. Musikken er egentlig ikke vanskelig tilgjengelig - men kan nok for mange oppleves som krevende, som det heter på nymotens norsk. Det er jo ikke lenger noe som er vanskelig eller problematisk her til lands. Alt er enten krevende eller utfordrende, eller begge deler på en gang.

Gitarlyden er som oftest helt tørr, og Isaac Woods synes ute av stand til å spille en streit akkord.

Nok prat. Du skjønner helt sikkert at dette er et band du bør sjekke ut.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Bildeserie: Black Country - folkjazz med postpunka undertoner

(01.03.20) Det blir fort litt trangt om plassen på Blåscenen fredag kveld med 7 kvinner og menn på scenen. Gøy at de inkluderer fiolin sammen med et par gitarister og en på sax til denne deilige lapskausen av at lydmonster. Til tider skikkelig nedpå før villdyret våkner og det er alle mann til pumpene!


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.