Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Det låter fortsatt umiskjennelig Melt Motif, selv om uttrykket er noe hardere og kaldere denne gang. Melt Motif er mye lyd hele tiden, selv når de tar det ned føles det ekstremt intenst. Skitten elektronika pumpes ut og skjærer seg tidvis inn i ryggmargen.

Der det forrige albumet, «Particles. Death Objective» fra 2023 var mer nedtonet og drømmende, har de denne gangen fylt godt på med energi på tanken. De fyrer av gårde med kaskader av lyd som hamrer løs, med en vokal som svever over det hele og binder alt sammen. Enten det er kaldt og mørkt eller ømt og vakkert.

«Possessed» åpner med kjappe, industrielle beats og raspendne gitarer som skraper godt i øregangene.

Det krever mye, og det tar tid å ta inn over seg det totale lydbildet som serveres på «Feeding the Error». Enkelte ganger må man bare trekke pusten for å komme videre.

Men etter hvert glir albumet over i et mer behagelig landskap, de drøyeste lydene pakkes bort og det flytende og myke trekkes frem. Da er det bare å nyte og ta det hele inn. Det er nettopp her Melt Motif briljerer, når de beveger seg gjennom filmatiske lydlandskaper med mørke, seige spor.

Den mørke «Governance» og «I Wanna Die With You» omfavner lytteren med mørke, seige lyder. Man må nesten se seg over skulderen for å sjekke hva som er bak.

Med låter som «Color Me Red», «Ash Burn» og «Arcadia» viser de sin evne til å utforske ulike musikalske stiler og stemninger. Fra det mørke og kalde til det stemningsfulle og nærmest atmosfæriske. Låtene tar deg med på en reise inn i det ukjente, inn i en mørk og uhyggelig verden. En verden av lyder og uttrykk som tar deg med på en berg- og dalbane. Med enkle, hypnotiske synther på «Lizard (Morning Star)» eller tunge metallriff når de fyrer i gang «Awareness». Hele tiden med vokalen som en viktig del av lydbildet. Kompromissløst fra begynnelse til slutt.

Melt Motif er kjent for sin eksperimentelle blanding av industriell metal, trip-hop og elektronisk avantgarde. Med «Feeding the Error» leverer de et verk som utfordrer lytteren. Men når du har kjempet deg gjennom sitter du igjen med en musikalsk opplevelse som fungerer perfekt nå som høstmørket stadig kommer nærmere.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kald, klar elektronika. Good

(06.05.23) Melt Motif er nok ikke et navn som så alt for mange har noe forhold til, men det burde det bli en endring på. Bandet leverer et drømmeunivers av hard og kald elektronika.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.