Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

GrowN - og Purple og Marillion

Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


GrowN / Jotron Arena/Spetakkelfestivalen / 15.11.25


Når jeg er på konsert, pleier jeg skrive stikkord på mobilen, helst bare én setning. Om GrowN skrev jeg: «om Deep Purple og Marillion hadde et hatbarn». Jeg må bare humre litt her jeg sitter. Påstanden høres veldig negativ ut, men absolutt ikke: klassisk hardrock fra Purple, Marillion på sitt mest progsåreste og med en passe stor snert aggresjon.

«Lokalt band for meg, og gitaristen spiller med Clawfinger», forteller kollegaen. Sistnevnte band digga jeg på nittitallet og orga til og med støttekonsert på Blitz med dem.

I dag er det GrowN som gjelder, altså, og jeg har bare tre negative ting å si: For det første var lyset like elendig som på alle andre konserter denne helgen (abolutt ikke bandets feil, altså). For det andre er det rimelig håpløst å google «grown band», og for det tredje fikk jeg en 404 på nettsiden deres.

Utover det, er jeg veldig takknemlig for at jeg fikk oppleve dem live - for dette var kult! Og ettersom gitarist Bård Torstensen og vokalist Harald Dose i grunnen har produsert god musikk siden åttitallet, er det håp om en ny utgivelse snart. Tross alt har det gått fire år siden «For Life» og bare i fjor kom det seks singler.

Duoen har med seg trommeslager Ottar Vigerstøl (også Clawfinger) på konserter, men hva bassisten og keyboardisten heter har jeg ikke greid å grave frem. Uansett, dette er en solid gjeng og jeg håper denne konserten betyr mer aktivitet fremover, på scene og i studio!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Møt Mayfire fra Fredrikstad

(24.11.25) Låtmaterialet er variert, med et heftig rikt lydbilde og live blir det enda større. Enda råere.


Defecto - glimrende dansk prog metal!

(23.11.25) Akkurat så hardt, melodisk, energisk og rått som jeg forventet. Faktisk enda mer. Powerprogmetal.


Se opp for Deception

(20.11.25) Melodisk progthrashdeathmetal? Absolutt et band det er verdt å følge med på videre.


Nye nivåer med Seigmen

(19.11.25) Det traff en nerve i meg, det ble større enn noen annen konsert jeg har sett med dem. Mer personlig? Kan det være at Seigmen-gutta på noe vis var mer nakne enn de pleier?


Shog - heftig hardcore

(19.11.25) Fett - meget lovende hardcore fra Bergen.


Vi vil ha mye mer, In Vain!

(17.11.25) En knapp time med Norges beste post-2000 band er absolutt ikke nok.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.