Steven Wilsons outer space

Steven Wilson fant ikke opp konsept-albumet, men han er en mester i øvelsen. Nå tar han oss med ut i outer space.


Han har faktisk jobba med Anja Garbarek, og brukte mye av fjoråret på å remixe Simple Minds’ «Sparkle In The Rain» og Yes’ «Fragile». Legg til at han har bakgrunn som kritiker i Rolling Stone, og konturene av en velutdanna, ettertrakta og ikke minst allsidig musiker blir tydelig.

«The Overview» er et klassisk konsept-album. I LP-format snakker vi én låt på hver side. Utivda utgaver av originalen følger med - ikke som remixer, men som selvstendige verk.

Steven Wilson gjør det meste sjøl, men henter assistanse fra øverste hylle. Andy Partridge (XTC) bidrar på tekstsida, mens Adam Holzman gjør alt keyboard-arbeidet. Mot slutten av Miles Davis’ karriere, var Holzman helt avgjørende i lydbildet trompetlegenden valgte å bevege seg i,

Siden han inviterer oss inn i romfarten, er det naturlig å beskrive musikken som «svevende». Kompleks, men på ingen måte vanskelig å få fatt i. Tvert imot – «The Overview» er lyttervennlig, og veldig enkel å like.

Tenk Peter Gabriel, Pink Floyd, Yes – og Ultravox’ «Vienna»!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jeg gleder meg til neste Steven Wilson-album

(02.02.21) Det er en vanskelig øvelse å anmelde Steven Wilsons siste album, «The Future Bites». Dette er tross alt en høydehopper som plutselig har begynt med vannpolo.


Tradisjonell pop/rock slår kraftig tilbake

(21.08.17) Du trodde kanskje den tradisjonelle pop/rocken var forsvunnet i elektronika-tåka? Feil!


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!