Needlepoint – til kjernen av progrock

Det er noe med progrockerne. De er så jævlig gode til å spille!


De presenterte seg første gang gjennom et bass-riff som på mystisk vis lurte seg inn i 4/4-takt. «Reynard» (2010) var jazzrock. De utvikla seg til å bli et progrock-band – og illustrerende nok; alle coverne deres ser ut som omslagene til et nytt Genesis-album.

Noen forsøker å finstille siktet, og mener at Needlepoint er et proto-prog-band. Meningsløst, spør du meg. For hva er proto-prog? Alt fra The Beatles anno «The White Album» til Frank Zappa. Proto-prog er en like løssluppen sjanger som americana.

Men Needlepoint er prog!

Needlepoint er full av elegante taktskift, like elegant melodiføring og ditto instrumentering. De er ikke så melodivennlige som Genesis var (før de ble et reint pop-band), men er heller ikke vanskelig tilgjengelige. Men du behøver å komme på «innsida» av musikken, før du får fullt utbytte av den.

I "Large As Lakes" sender de en vennlig tanke til "Selling England By The Pound", Genesis-albumet fra 1973.

Tankene mine går til Gentle Giant og King Crimson – og ikke minst til det sjukt glemt Sykofant.

Keyboardisten Erlend Slettevoll fortjener noen ekstra linjer. Han er ny i bandet, men er kjent for sitt samarbeid med størrelser som Steinar Raknes, Kjetil Møster og Petter Wettre i The Core. I Needlepoint er han allestedsnærværende, på orgel og piano – keyboards.

Liker du Motorpsycho? Da anbefaler jeg at du gir Needlepoint en sjanse.

Start gjerne med «Where You Two Once Held Hands». Hvis du ikke liker dette, kan du like gjerne droppe hele greia.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En skjult skatt i dalen

(29.01.21) På tide å bla fram Caravan samleskiva og børste støv av Canterbury prog’en igjen. Norske Needlepoint broderer med barokk harpsikord, fiolin, fløyte og Olaf Olsens rullende lokomotiv.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!