Sivert Høyem – en maktdemonstrasjon

Har du behov for å finne roen? Søk deg i retning Sivert Høyem.


Fra han brakdebuterte med Madrugada og «Industrial Silence» i 1999, har Sivert Høyem vært hovedperson på godt og vel 10 studioalbum. Etter noen års pause, holder han fortsatt liv i Madrugada.

Med sin distinkte baryton-røst har han blitt en bauta i norsk pop og rock. Jeg holdt på å skrive i norsk rock’n’roll – men det blir jo helt feil! Noen mener at han utelukkende presenterer ballader, men det blir også helt feil. Sannheten er at han med sin kontrollerte stemme får det meste til å låte som ballader. Til og med en sang som «When Your True Love Is Gone» låter «nedpå», selv om den strengt tatt framføres i temmelig rask 6/8-takt.

Men vi går til åpninga, tittelkuttet. Da snakker vi ballade, og hvilken ballade! Den går så sakte, at overhodet ikke er noen form for taktdriv. Tenk deg «Cluster One» eller «Coming Back To Life» fra Pink Floyds «The Division Bell» (1994). Eventuelt en milelang intro til «Comfortably Numb».

Og han synger som en Gud – og vit at jeg ikke alltid bruker stor G i Gud. Falsettsangen han presterer til tekstlinja «I love you more when you love med less» er – ja, himmelsk. Du finner bare Sivert Høyem og Paal Flaata i denne klassen.

Jeg er ikke sikker på om det dreier seg om en eksplisitt single, men albumet promoteres gjennom «Two Green Feathers». Her er det så vidt jeg kan forstå ikke bare snakk om barytonstemme, men også baryton-gitar. Vi skal ned til havets bredder – han skriver mye om naturen og kjærligheten, hele albumet gjennom.

Låta er fin, men ikke akkurat spesielt «pop» - hvilket vel heller ikke er meninga. Da er det mer akustisk gitar-pop ved påfølgende «When Your True Love Is Gone», en sang som virkelig løfter seg idet Sivert Høyem dykker helt ned i det vokale bass-registeret.

Mange vil nok mene at Høyem med dette albumet kjører vel safe. Jeg tar meg i å rope på en disharmonisk akkord, noe som bryter opp alt det perfekte melodiske og harmoniske. Noe sånt kommer aldri, selv om det musikalske temperamentet skifter fint for eksempel i «In The Beginning».

Instrumenteringa er gjennomgående veldig enkel. Gitar, bass, trommer, keyboards – og faktisk en fiolin helt mot slutten. Og det er mer enn nok.

På seinsommeren for halvannet år siden framførte han «Chimes At Midnight» for 45.000 tilskuere på Panathenaic Stadion i Aten. Om han vender tilbake med «The Rust», dette albumets beste låt, vil han gi grekerne en fortjent hvil i en trøblete hverdag.

Det er ikke alltid sånn i kjærlighetslivet. Men når du først blir vant til denne skatten, er «On An Island» et album å elske.

Albumet er i salg og kan strømmes fra og med i morgen, fredag 26. januar.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sivert Høyem – fortsatt like suveren

(19.02.25) Hvorfor blir det ikke mer «styr» når Sivert Høyem nå gir ut enda et eminent album?


Sivert Høyem - kan du den om Marily Monroe og potetsekken?

(12.08.24) Sivert Høyem har vært en institusjon i norsk musikkliv i snart tretti år. Første gang jeg så ham live var med Abbey’s Adoption, kanskje på Elm Street, kanskje et annet sted, og siden har det blitt mange konserter med Madrugada. Jeg tror aldri jeg har opplevd at han har hatt en «dårlig dag på jobben».


Sivert Høyem på tur med nytt album

(02.10.23) Sivert Høyem er klar med nytt solo-album. "On An Island" kommer 26. januar, med påfølgende turné landet rundt.


Sivert Høyem smører øregangene

(17.02.21) Mannen som er ute av stand til å gjøre noe galt.


Sivert Høyem slipper EP 12. februar

(06.01.21) Sivert Høyem byr på fem nye låter, og vi har fått tilgang til «singelen». Om han noen gang har presentert en låt som kan kalles gjennomført vakker, så snakker vi om «Devotional».


Sivert Høyem på solo-turné

(29.09.20) Sivert Høyem legger ut på sin første soloturné på åtte år. I bagasjen har han til og med et par nye låter.


Bildespesial: Sivert Høyem på Sentrum Scene

(29.11.09) Sivert Høyem spilte for to fulle hus på Sentrum Scene denne uken. Gjennom høsten har han fått solid fotfeste som soloartist. PULS har selvsagt bildene.


Sivert Høyem: Moon Landing

(03.10.09) Det er på mange måter nå det begynner for Sivert Høyems alenetilværelse, og "Moon Landing" er en passe arrogant og selvsikker måte å gjøre det på.


Hovefestivalen slipper flere navn

(25.01.07) Toffen og resten av gjengen i Hovefestivalen ligger ikke på latsiden, og presenterte i dag 5 nye artister som er klare for sommerens festival. Og her burde det være noe for enhver smak.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.