Westlife: Westlife

Jeg lurer på hva det er – mer spesifikt – som gjør at jeg syns dette er så helt forjævlig?


Westlife sklir umerkelig (nuvel) inn i rekka av såpeglatte gutteband. Fem vokalister, ingen av dem skriver sanger. De er pene å se til; kjekke arisk-looking boys. Og de kan synge. På nachspielet under årets HitAwards sang de fire-fem (helt like) sanger a capella – klokkeklart. Så det går ikke på dét – og for all del; det er ingen forbrytelse å synge sanger man sjøl ikke har skrevet. Den øvelsen er som kjent av ganske ny dato; det kunne liksom ikke brukes som noe slags innsigelse mot Frank Sinatra og Elvis at de ikke var eksepsjonelt flinke komponister og/eller tekstforfattere.

Du kan ikke ha unngått å høre dem. ”Swear It Again” har i irriterende grad fylt luftrommet denne høsten. Den er vel strengt tatt ikke noen utprega dårlig pop-komposisjon, den er bare… heslig. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke liker pur pop; klikk deg for eksempel fram til anmeldelsene av #link_1” og #link_2# - så skjønner du at min motvilje ikke bunner i spyfornemmelser bare noe lukter ”pop”.

Jeg skjønner at slike ting, Backstreet Boys, Boyzone, A1… at det kan funke som soundtrack til den første sydenturen uten mamma og pappa, og at de derfor ønskes hver natt i ”Nattønsket” – det skal jo handle om nettopp slike minner. Men der stopper det også.

Jeg greier det bare ikke. Vakre gutterøster til tross; Westlife er ikke-musikk.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Westlife kommer i mai

(23.01.08) Boyband-bølgen er så visst ikke over, og Take That nyter godt av sitt comeback. 26. mai kommer Westlife, et av de store boyband-navnene, til Norge igjen for første gang på 4 år.


- Thank you, thank you, thank you, sa Moby

(12.12.00) (Oslo/PULS): Like mange takk fortjener den lille mannen som gjorde Nobels Fredpriskonsert 2000 så minneverdig. Det var uten tvil Mobys kveld, hvor han kjørte over verdensnavn som Natalie Cole, Westlife og Lee Ann Womack. Vår egen Sissel, nigerianske Femi Kuti og walisiske Bryn Terfel gjorde også en hederlig innsats for så vel underholdning som fredsbudskap med sine totalt ulike uttrykk.


Westlife til Valhall

(08.12.00) Søndag 22. april gjester guttegruppa Westlife Valhall rett ved Valle Hovin i Oslo. Odins rike vil dermed fylles av tenåringsjenter med overstyrte hormoner og fem dansende gutter som nettopp er ferdig med kvisestadiet.


Westlife: Coast to Coast

(08.11.00) Med sanger som "My Love", "I Lay My Love On You", "Against All Odds" med Mariah Carey, "Somebody Needs You", "Dreams Come True" og "Fragile Heart" er Westlife tilbake for å få ungjentene til å låse seg inn på rommet sitt med Westlife-plakatene sine, høre på de sensuelle stemmene mens de blir våte i buksa ved tanken på de nyyyyyydelige gutta som synger. Ikke denna jenta, nei!


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.