Weyes Blood innfrir – langt utafor «indie»

«Født» som indie-artist. I dag lever hun godt i det streite pop/rock-miljøet.


Weyes Blood – født Natalie Laura Mering i 1988 - er såkalt multi-instrumentalist, og har fortid i «indie». Hun spilte i sin tid faktisk bass i et temmelig frikete rockeband som kalte jeg Jackie-O Motherfucker. Hun gikk solo i 2006, og dette er hennes femte album under navnet Weyes Blood.

Det store gjennombruddet kom med «Titanic Rising» i 2019. Med «And In The Darkness, Hearts Aglow» befester hun sin posisjon i temmelig streit pop/rock-format. Du ble kanskje kjent med henne, da hun i fjor sang sammen med Lana Del Ray og Zella Day i Joni Mitchels «For Free»?


Er det ikke litt Girl in Red og Billie Eilish i dette? Og ganske mye «hippie». Og selvfølgelig – Joni Mitchell. Alt på dette albumet låter som et ekko av Joni Mitchell. En myk utgave av Joni Mitchell. Arrangementene er prega av varsomme synther, noen ganger med et akustisk piano i front. Eksempel: «Children Of The Empire».

Hun skriver ikke akkurat oppkvikkende tekster. Det er mer «untergang», men ikke fortidas begredeligheter. Albumet er komponert med Covid-19 som bakteppe. Her har du åpningslåta på albumet:


Ikke alt er like silkemykt, men kompassnåla er satt. Det låter nydelig.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Weyes Blood: Teknisk perfekt, men hun mangler scenetekke

(01.02.23) Hun ser litt ut som en engel, i sin flagrende hvite kjole, og jammen høres hun ut som en engel også. Weyes Blood har en fantastisk vakker stemme. Det er så lett og ledig, aldri anstrengt, alltid helt perfekt. Alle norske vokalister burde lytte til henne og lære litt om teknikk og hvordan det skal låte. Jeg har vel aldri opplevd så bra lyd på Rockefeller heller, uansett hvor jeg sto i lokalet var det bra.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.