Weyes Blood innfrir – langt utafor «indie»

«Født» som indie-artist. I dag lever hun godt i det streite pop/rock-miljøet.


Weyes Blood – født Natalie Laura Mering i 1988 - er såkalt multi-instrumentalist, og har fortid i «indie». Hun spilte i sin tid faktisk bass i et temmelig frikete rockeband som kalte jeg Jackie-O Motherfucker. Hun gikk solo i 2006, og dette er hennes femte album under navnet Weyes Blood.

Det store gjennombruddet kom med «Titanic Rising» i 2019. Med «And In The Darkness, Hearts Aglow» befester hun sin posisjon i temmelig streit pop/rock-format. Du ble kanskje kjent med henne, da hun i fjor sang sammen med Lana Del Ray og Zella Day i Joni Mitchels «For Free»?


Er det ikke litt Girl in Red og Billie Eilish i dette? Og ganske mye «hippie». Og selvfølgelig – Joni Mitchell. Alt på dette albumet låter som et ekko av Joni Mitchell. En myk utgave av Joni Mitchell. Arrangementene er prega av varsomme synther, noen ganger med et akustisk piano i front. Eksempel: «Children Of The Empire».

Hun skriver ikke akkurat oppkvikkende tekster. Det er mer «untergang», men ikke fortidas begredeligheter. Albumet er komponert med Covid-19 som bakteppe. Her har du åpningslåta på albumet:


Ikke alt er like silkemykt, men kompassnåla er satt. Det låter nydelig.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Weyes Blood: Teknisk perfekt, men hun mangler scenetekke

(01.02.23) Hun ser litt ut som en engel, i sin flagrende hvite kjole, og jammen høres hun ut som en engel også. Weyes Blood har en fantastisk vakker stemme. Det er så lett og ledig, aldri anstrengt, alltid helt perfekt. Alle norske vokalister burde lytte til henne og lære litt om teknikk og hvordan det skal låte. Jeg har vel aldri opplevd så bra lyd på Rockefeller heller, uansett hvor jeg sto i lokalet var det bra.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.