Arcade Fire – ikke like magisk

Når alt dette er over, kan vi gjøre det igjen. Arcade Fire innfrir - for fansen.


Jeg hadde tenkt til å gjøre dette kort og brutalt. Så enkelt viste det seg ikke å være. Ved første gangs høring får jeg umiddelbart assosiasjoner til fotografen Martin Parrs enormt gode prosjekt: «Bored Couples», hvor han på intimt vis dokumenterer vanlige folks kjedelige liv gjennom kameralinsen. Dette er mennesker i 2-somhet som ikke lenger har noe å si til hverandre - alt er sagt og gjort. Akkurat den feelingen satt jeg med etter én gangs lytting til det musikalske ekteparet Win Butler og Régine Chassagne, bedre kjent som den kreative drivkraften i Arcade Fire.

Men så, etter 3-4 høringer var det akkurat som at jeg skjønte det – at alt henger sammen. Og at alle disse låtene like gjerne kunne vært uvørent strødd utover deres tidligere utgivelser, fra f.eks. «Funeral» (2004), «Neon Bible» (2007), «The Suburbs» (2010), «Everything Now» (2017) eller «Reflektor» (2013) – sistnevnte var vi var så heldige å se dem fremføre på Norwegian Wood året etter.

«We» heter altså årets album. Og det er med en viss spenning vi pakker ut og lytter.

Det hele åpner ganske så fint, og undertegnede begeistres av det «Radioheadske» pianotemaet på åpningslåten "Age Of Anxiety I". Og i bruddet i samme låt, spiller de organiske trommene perfekt sammen med den lekne bassen. Dette grepet kjenner vi godt fra før. Og de fortsetter i samme spor på neste låt, "Age Of Anxiety II (Rabbit Hole)" - en låt som garantert vil fungere fra Orange Scene kl. 01.30 natt til lørdag. Den krever egentlig kun at du kan nikke takten i sånn passe tempo. Med eller uten øl i hånda.

Vi er godt vant med temposkifter fra tidligere AF-skiver. Det får vi naturligvis her også - og «Prelude» er en 30 sekunders lydcollage. Så kommer en serie «nedpå»-låter kalt «End Of The Empire» - hvorav jeg på den første («Last Dance») lurte på hvor jeg hadde hørt (og følt), at dette hadde jeg da hørt før? Så kom det meg for øret en som sammenliknet låten(e) med John Lennons «Imagine». Spot on. I hvert fall på stemning.


Så skjer det noe som jeg ikke forstår. «The Lightning I og II», der «1» er som et langt og ganske unødvendig forspill til «2». Og hva er det vi får her, da? Prøver de virkelig å låte som «The Killers» med en upbeat catchy låt? Gud forby, dette er helt uspennende storskala allsang (Coldplay-ish) – helt unødvendig, masete og kanskje overflødig å si - helt blottet for sjel. Tekstene på albumet handler som vanlig om oss - «We» - om vår evne til å tilpasse oss, og ta inn over oss alle de inntrykk og situasjoner vi må deale med.

Platens sterkeste spor er antakelig: "Unconditional II (Race and Religion)". Et minimalistisk lydbilde med suggererende digitale groovy beats – og en vokal som uttrykksmessig ligger mellom vår egen pop-Annie og noe i retning av den my(s)tiske svenske Fever Ray – selvsagt uten å være noen av dem. Peter Gabriel bidrar også på låten, stemmen hans blir et som et instrument et stykke bak i lydbildet og det grepet gjør at låten løftes helt til topps. Smart skrudd av co-produsent Nigel Godrich (som vi kjenner fra bl.a. Radiohead).

Albumet er deres sterkeste siden «The Suburbs» – selv om det synes langt opp til nivået på de fire første albumene. Fans vil imidlertid ikke bli skuffet av dette tidstypiske og skjøre albumet.

De avslutter det hele med en lavmælt tittellåt som vel oppsummerer tiden vi lever i ganske greit; «når alt dette er over, kan vi gjøre det igjen».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Så ukommerst kommerst

(30.10.13) Jeg syns de har vært oppskrytt, men denne gang treffer Arcade Fire planken.


Arcade Fire: The Suburbs

(09.08.10) Arcade Fires tredje album "The Suburbs" er som et fotballlag uten profilerte spillere som likevel vinner stort.


Hove 07 - Arcade Fire

(30.06.07) Det meste er egentlig sagt og skrevet om Arcade Fires briljante konsert onsdagen på Hovefestivalen. Likevel, vi slenger oss på hylekoret og utroper denne gigen til festivalens ubestridte høydepunkt.


Arcade Fire og Damien Rice klare for Hovefestivalen

(14.02.07) Hovefestivalen fortsetter å imponere med solide navn. Nå er irske Damien Rice og canadiske Arcade Fire klare. Begge spiller i Oslo i slutten av mars for et forlengst utsolgt Sentrum Scene.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.