Aurora - the sky is the limit

Hun synger som en engel, og skriver fantastiske poplåter. Om jeg skal innvende noe, må det bli at det innimellom blir i glatteste laget for meg. Men pirk til side. Aurora lager himmelsk bra popmusikk.


I tillegg til det musikalske, har hun dette it som skal til for å slå gjennom på verdensbasis. Det hjelper å være litt «mystisk», ikke sant? Og jeg tror ikke hun gjør dette som et kalkulert grep; Aurora er nok skrudd sammen litt «mystisk».

Hun snakker i luftige vendinger om vidløftige spørsmål. Liksom hun danser luftig på scenen. Elegant, som om hun virkelig kan danse? Nei, men hun er definitivt Aurora – og det er det som gjør susen. I popmusikken/popindustrien er egenart ikke bare nødvendig. Noen ganger kan det være så godt som alt.

Hvor god er hun som komponist? Veldig god – og det gjør selvfølgelig ingen verdens ting at hun som oftest skriver sammen med kompiser. Nå er ikke Aurora et band, men sånn er prosessen i alle band. Det er bare svært sjelden at ett bandmedlem kommer med en ferdigsnekra låt - og sånn blir det, liksom. (Det fins unntak. «Yesterday» er nok ikke noe «Lennon/McCartney»-produkt.)

Alt er fint på denne plata, men den to år gamle «Exist For Love» er en sann klassiker. Introen sender tankene til Crash Test Dummies’ «Mmm Mmm Mmm Mmm» - og dét er jo ingen dårlig referanse, med tanke på en global pophit. En sang du kan spille gang på gang, bare for å oppdage at du vil høre den enda en gang. Toppen av Tin Pan Alley, og høyere opp kommer du ikke.


Og dette er ikke noe fake. Hun gjør det like fint live:

Dette er i klasse med Susanne Sundfør, og da har vi bevegd oss opp i popmusikkens absolutte toppsjikt. Sammen med Taylor Swift, Billie Eilish og Oliva Rodrigo.

Ja, så flink er Aurora.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Aurora er den klare vinneren på vårens jentepop-topp

(11.06.24) Vi skal prise oss lykkelig over at jenter og unge norske kvinner i norsk pop er aktive som aldri før. Men alt vi serveres er ikke like bra.


Bildespesial: Aurora på Månefestivalen

(31.07.23)


Aurora i helakustisk utgave

(19.05.20) Ikke electro-pop. Aurora med akustisk gitar og strykere. Vakkert.


Lekkert fra Gundelach og Aurora

(13.03.20) Gundelach rører på seg, i første omgang sammen med Aurora.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.