Peregrine skiller seg ut som et album som prøver å skille seg ut

Er jeg like imponert som Oslo-gryta tilsynelatende er over sin Oslokvartett? Meh.


Har Das Body benådet oss med sitt album “Peregrine”? Det er eklektisk, space-a, mangfoldig, sært - men følger likevel etablerte troper. Trommemaskin, keyboard, en rund bassgitar i ny og ne, og synther sammen med diverse lydeffekter og lydelementer akkompagnerer det albumet egentlig består av og dreier seg om – vokal.

Kvartetten Das Body frontes av hovedvokalist Ellie Linden, som vrir og vrenger stemmen sin øst-vest-sør-nord, i sirkel-spiral-firkant-trekant, høyt og lavt. Hoppet fra vokalprestasjonen i “One Night Woman” til “Always Shitty” er like stort som om det var med vilje. Vent, det var det jo.

Jeg får legge inn en klausul akkurat her tenker jeg: Anmelderens meninger er hennes egne.

Er jeg imponert? Mja. Er jeg like imponert som resten av Oslo-gryta tilsynelatende er over sin oslokvartett? Meh. Det er uamerikansk pop. Det er skitten pop. Det er litt sær pop. Men det er fortsatt pop, til tross for hva gjengen i Das Body prøver å få til. Men akkurat det er ikke nødvendigvis et minus. Flere av sporene er catchy, og jeg må innrømme at grooven i “Against the Glass” er en velkommen chille-sang.

Men for min del preges hele albumet av at det rett og slett “prøves for hardt”. Og ja, kanskje jeg er streng, men sett på “On Request”, så ser du kanskje tegninga mi her.

Det sporet som virkelig skiller seg ut er “Better Half” - i mine ører det sterkeste sporet på hele albumet. Med en vokal som tidvis minner om Lene Nystrøm, og en beat og oppbygning som er både fengende, stygg - og som frakter meg rett til Gorillaz sin soundscape. Herlig! Med rare sammensetninger, usammenhengende lydbilder utfordrer “Better Half” lytteren, og du må nok gi den et par runder først. Gøy, her tilfører vi noe nytt, vi prøver fortsatt veldig hardt for å få det til, men det funker.

Kanskje jeg skal være litt grei, og ta mitt eget råd? Jeg gir "Peregrine" et par runder til.

DAS BODY
Peregrine
Das Body Music


Del på Facebook | Del på Bluesky

Das Body tåler å komme frem i lyset

(15.08.24) «Vi er vant til mindre og mørke klubber, så kom litt nærmere!»


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!