Bjørn Eidsvåg – fomler han i forutsigbarhet?

Er han nærmere Ten Sing-tradisjonen nå enn på lenge - med snakk om sult, begjær, uro og kjeruber? Føler han seg utdatert? «Dagane gjekk nærmest på repeat/Ekstaser hører ungdommen te.»


Det er umulig å anmelde et album Bjørn Eidsvåg har signert uten å ha en viss konsentrasjon på lyrikken. Se på dette:

Veien blir ‘kje te mens me går
Veien var der òg i går
Men me blir te mens me går
Og det er den sjansen me får

Veien er kanskje ikke veldig lang til Bruce Springsteen og Bob Dylan?

Bjørn Eidsvåg har vært her i snart hundre år – det føles sånn - og mange begynner nok å bli lei av høre han ta oppgjør med «ka me sku’ meina», «smaken av forbuden frukt», «helvete i nåde». Men disse tankene opptar ham tydeligvis fortsatt, presten – og prester skal kanskje få lov til å være tankefulle?

Driver Eidsvåg med pop- eller visesang? Ikke så viktig. Er det vesentlig om Jan Eggum befinner seg i vise- eller popsjangeren? Nei – og Bjørn Eidsvåg har virkelig et godt band med seg. Dette er ikke trubaduren med sin akustiske gitar. Men Bjørn Eidsvåg og hans musikere bråker aldri. Ofte tar de strykere med seg i arrangementene, og de bråker enda mindre.

Musikalsk sett finner du her ingen overraskelser. Eidsvåg er enda mer forutsigbar enn Neil Young og Ulf Lundell, om du forstår. Det er litt sånn «hva er det som er feil med D-G-A og h-moll»? Åge Aleksandersen leiter tidvis etter andre akkorder; noe slikt finner du sjelden hos Bjørn Eidsvåg.

Kanskje er han dypt fortvila, over ikke fortsatt å være på evig vandring? Eller like relevant?

Ingenting er som det en gang var
Alt er konstant i forandring
Det finnes knapt et endelig svar
Vi er for alltid på vandring

Den fineste sangen heter «Mor».

BJØRN EIDSVÅG
Tapt paradis
Relis/Sony Music


Del på Facebook | Del på Bluesky

Forunderlig? Nei, Bjørn Eidsvåg veit hva han driver med

(21.06.24) «En merkelig festival, som starter på toppen for deretter å dale dypere og dypere» … Bjørn Eidsvåg åpna Over Oslo torsdag ettermiddag, klokka 16.15.


Lyden av Bjørn Eidsvåg – og Tix?

(21.04.23) Har Tix og Bjørn Eidsvåg mer til felles anno 2023 enn at de gir ut ny singel på samme dag? Lyden, for eksempel?


En forsiktig retusjert Bjørn Eidsvåg?

(13.10.19) Sjølbiografi er en utfordrende sjanger. Og man skal helst ha noe nytt å melde.


Bjørn Eidsvåg: Rundt Neste Sving

(12.11.10) Hva får man om man kombinerer en YouTube-duell, en rockeprest og en 25 år yngre produsentspire med unike musikkunnskaper? Jo, en spennende miks med Thomas Dybdahl som produsent for Bjørn Eidsvågs siste album ”Rundt Neste Sving”.


Bjørn Eidsvåg: Nåde

(01.11.06) Ei usigelig sorgtung plate. Men nå er Bjørn Eidsvåg tilbake der han skal være. Helt nede, ikke noe stress - bare fantastiske låter.


NW dag 4: Trassig glissent

(21.06.04) (Oslo/PULS): Det er tre ting som kommer til å gå inn i historiebøkene angående Norwegian Wood 2004. Dårlig booking, dårlig vær og en langtflyvende lollipop. På festivalens siste dag gjorde det første seg mest gjeldende, da kun 2.000 ble igjen for å oppleve festivalens "headliner" Bjørn Eidsvåg.


Bjørn Eidsvåg viste metaltegnet!

(08.12.03) (Oslo/PULS:) Anders Engen har allerede stjålet pusten fra et fullsatt Scene West med en minneforlivet-trommesolo før gitarist Børge Petersen Øverleir sjokktrykker på fuzzpedalen og Håkon Iversen legger kontrabassen i vater. Stemningen står i taket før siste refreng av "Du tok ikkje augane mine frå meg". Og da, folkens, da det skulle være umulig å klatre høyere, trer Bjørn Eidsvåg fram i frontlyset med fingrene stokket i god, gammel metalgrimase!


Bjørn Eidsvåg: Tålt

(08.01.03) Bjørn Eidsvåg suste ut av fjoråret som den suverene vinneren på platemarkedet. Over 200.000 husstander skal ifølge de offisielle tall være i besittelse av "Tålt". Etter ei lang rekke utmerkede album og en turneringsiver som i høy grad påkaller respekt, er suksessen så velfortjent at jeg med glede hever en siste juleøl. En liten bismak pipler likevel i munnviken, idet jeg konstaterer at "Tålt" er Eidsvågs svakeste album på aldri så lang tid.


Solid åpning for Eidsvåg

(30.10.99) Hvis vi noen gang kan snakke om at han kom til sine egne og at de tok ham vel i mot, så må det være i denne utgaven av Bjørn Eidsvåg. I går sjøsatte han turnéutgaven av sin siste cd ”Tapt Uskyld”, og man trenger ikke å ha sett lyset for å få seg ei stor stund sammen med den kanskje beste låtskriveren og tekstforfatteren i norsk populærmusikk.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.