Noel Gallagher på det jevne

Eldstebror Gallagher holder koken, uten å overraske på noe vis. Dette er velkjente toner.


Det handler om en EP, der en av låtene – «Come on Outside» - tidligere er gitt ut som singel. Hvilken utgivelsespolitikk Noel Gallagher fører for tida veit jeg ikke sikkert, men det er vel mulig å forvente et album snart?

Tittelsporet er mystisk. Det åpner med rytmikken til «Blurred Lines» (Robin Thicke/Pharrell Williams). Men så fort sangen er i gang, tenker jeg en miks av Ben E. Kings klassiker «Stand By Me» og Joni Mitchells like klassiske «Woodstock». Det utvikler seg etter hvert til en sånn passelig fin låt, fri for gitarer.

«Wandering Star» byr på det virkelig store lydbildet, ikledd flere domkirkeklokker enn Phil Spector noen gang omga seg med. Også dette en sånn passelig OK låt.

«Come on Outside» er, så langt, det naturlige singelvalget. Dette er lyden av Oasis. Å, som jeg savner det bandet! Jeg veit mange er uenig med meg i dette spørsmålet, men i mine ører har ingen kommet nærmere The Beatles. I sine beste stunder, vel å merke (de har lagd mye middelmådig også) – men jeg blir aldri lei av «Definitely Maybe» og «(What’s the Story) Morning Glory».

Oppløftende fra Noel? Nja … sånn passelig. Jeg holder fortsatt en knapp på Liam som soloartist.

NOEL GALLAGHER’S HIGH FLYING BIRDS
Blue Moon Rising EP
South Mash Records/Playground


Del på Facebook | Del på Bluesky

Høytflyvende Noel Gallagher

(02.07.23) Noel Gallagher gir oss klassisk pop/rock fra øverste hylle.


Noel Gallagher`s High Flying Birds

(03.11.11) Etter det musikalske bruddet med sin lillebror Liam, kommer nå Noel Gallagher med sitt soloprosjekt Noel Gallagher`s High Flying Birds. Klarer han å stå på egne musikalske ben?


Noel forlater Oasis

(29.08.09) Underveis i den pågående europaturnéen er det full skjærings i Oasis. I går kveld forlot Noel Gallagher bandet etter en slåsskamp med broren Liam.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.