Mathias Eick i det amerikanske innlandet

Mathias Eick befester sin rolle som Jazz-Norges viktigste lyriker.


Det lyder som sanger, det aller meste av hva Mathias Eick framfører. Ketil Bjørnstad, om du forstår. Det er så pent, så pent. Noen mener i overkant pent. Jeg er uenig. Dette er veldig vakkert, og akkurat passelig vakkert.

Lydmessig er «Midwest» en veldig konvensjonell plate. Lydmaestro Jan Erik Kongshaug har satt opp noen mikrofoner, og dett er dett. Omtrent som de gjorde den gang Bill Evans var i studio på 50-tallet? Ja, men det betyr ikke at dette albumet kunne vært innspilt for 50 år siden!

Dette er veldig langt unna bebop. Vi befinner oss nå i tradisjonen Jan Garbarek og Keith Jarrett var foregangsmenn for på 70-tallet; en type jazz som ikke har annet til felles med tradisjonell bebop enn at den lener seg tungt på improvisasjon. Når det er sagt, er det ikke mye jazzmusikk som er så gjennom-«skrevet» som den Mathias Eick presenterer.

Kvintetten virker herlig samspilt – som om alle deltakerne skulle befinne seg i ytterkanten av hendene til pianist Jon Balke. Det gjelder fiolinist Gjermund Larsen, det gjelder kontrabassist Mats Eilertsen, det gjelder perkusjonist Helge Norbakken – og selvfølgelig han som har hatt styringa over det hele, komponisten og trompeteren Mathias Eick.

Må du generelt sett være tilhenger av jazz som musikkform for å like «Midwest»? Nei, jeg har testa det på en venn som «hater jazz». Hun likte det veldig godt! «Kan jazz virkelig være så pent?»

Har denne reisa gjennom Midtvesten noe med det forslitte uttrykket nordic sound å gjøre? Mulig. Jeg veit ikke. Men fint er det.

MATHIAS EICK
«Midwest»
ECM


Del på Facebook | Del på Bluesky

Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


Mathias Eick & Eyolf Dale: En vakker seanse

(19.03.20) Internettkonsertene går sin seiersgang. Torsdag kveld var det sending fra Sentralen, med duoen Mathias Eick (trompet) og Eyolf Dale (piano) på scenen.


All that jazz

(08.04.18) Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.


Fra Bodø til St. Peter, og helt til Marokko

(10.05.12) (Maijazz - Stavanger): Melodisk ynde fra det kalde nord. Brass Band-jazz - og arabisk pop/rock. Maijazz byr på så mangt.


Finsk-norsk superjazz

(03.08.11) Mange spør seg om ”the nordic sound” virkelig eksisterer?


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!