Ry Cooder: Pull Up Some Dust And Sit Down

Veteranen fikser det meste her, enten det er roots-rock, Tex-Mex, reggae eller blues. Samfunnsrefseren Cooder er på sitt beste.


Ry Cooder er utvilsomt en av tidenes beste slide gitarister. Og selv forbinder jeg ham også med Wim Wenders mesterverk av en film; Paris, Texas fra 1984. Hans blå toner på slide til blant annet det karrige ørkenlandskapet i Texas var med på å gi den filmen en helt spesiell stemning.

Pull Up Some Dust And Sit Down tar 64-åringen fra L.A. for seg en del av det som er galt med samfunnet i hjemlandet. Gjerne fortalt med ironi. Med et band som teller 17 låter det også bra. "No Banker Left Behind" tar for seg bankkrisen gjennom en slentrende americana-melodi.

"Christmas Time This Year" har lystige Tex-Mex rytmer, men teksten er bitende: Everybody stand up tall and cheer/ Our children will be coming home in plastic bags I fear/ Then we'll know it's Christmas time this year/ Thank you Mr.President for your kind words and deeds/ There's just one thing I'd like you to hear/ Take this war and shove it up your Crawford, Texas ass/ And then you'll know it's Christmas time this year.

"If There's a God" i sin roots-rock drakt er personlig blitt en av favorittene, hvor Cooder briljerer litt på slide gitar i midtpartiet. If you're brown you can't hang around/ If you're black better step way back/ If you're red you're better off dead/ If you're poor and white you just ain't right/ If there's a God I think he's got to bottle up and go.
Også livlige "Quicksand" er blant de beste.

Ry Cooder har mye på hjertet altså. Denne platen er så variert og sterk at her finnes det noe for de fleste.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Velkommen til blues på gamlehjemmet!

(22.04.22) De som spiller er til sammen nesten 160 år gamle, og komposisjonene de framfører stammer hovedsakelig fra mellomkrigstida. Snacks!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!