Robbie Robertson: How To Be Clairvoyant

Robbie Robertson leder et sjeldent A-lag. Og resultatet blir som forventa.


33 år etter at The Band egentlig gikk i oppløsning med den legendariske avskjedsforestillinga ”The Last Waltz”, er Robbie Robertson stadig vekk en musiker med cred som gjør at ingen sier nei til ham. Det er ikke alle som tar en telefon, og som plutselig befinner seg i studio sammen med Eric Clapton, Steve Winwood og Trent Reznor (Nine Inch Nails).

Dette må ikke lure deg til å tro at dette er ei støyende rockeskive. Produksjonen er gjennomgående avdempa, mye båret oppe av lange harmonilinjer som beveger seg langsomt i lengderetning. Tidvis bygger han opp sine låter (”She’s Not Mine”) i reineste Pink Floyd-stil - uten at det går fullt så langsomt, og uten at lyden er fullt så stor.

Vi snakker vakker og stilrein voksenrock fra start til mål, som regel med Robbie Robertsons talking blues-røst i front. Og vi veit jo alle hvordan det låter, når Eric Clapton slipper til med sin egen gitarballade, ”Madame X”. Ingen ulyder, akkurat.

Høydepunktene er ikke like eventyrlige som på opphavsmannens 1991-album ”Storyville”, men for all del. Dette holder i lange baner for den som ønsker seg moderne, amerikansk musikk skapt for behag. Musikk som smører øregangene til folk som har levd en stund.

Om du absolutt må høre et par kutt før du handler, anbefaler jeg ”Won’t Be Back” og ”This is Where I Get Off”. Har du ikke skjønt tegninga da, tror jeg like gjerne du kan la det bli med forsøket.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Robbie Robertson (1943-2023)

(10.08.23) Med Robbie Robertsons bortgang er den voksne rockens elitesjikt blitt uendelig mye fattigere.


Mitt møte med Robbie Robertson

(10.08.23) I 1987 var jeg fjortis og vi gjorde som alle unge på den tida, vi kjøpte LPer og opptakskassetter og tok opp fra hverandre. Jeg husker ikke hvorfor jeg kjøpte debutskiva til Robbie, og jeg tror ikke noen ville ha kopi av den, men jeg spilte den grådig mye. Og når jeg spiller den nå i kveld så skjønner jeg hvorfor, for den var jo bra!


Hvilken versjon av «The Weight»!

(02.04.20) Robbie Robertson og Ringo Starr – og musikere i opptak fra hele verden. Stopp pressen!


Smak av honning

(10.05.11) Robbie Robertson leder et sjeldent A-lag. Og resultatet blir som forventa.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!