Vampire Weekend: Contra

Spinkle, hvite nerder som spiller afrobeat er ikke et veldig vanlig syn. Nå har de i tillegg begynt å blande electronicaelementer inn i lydbildet sitt.


Contra begynner i kjent Vampire Weekend-stil, med ”Horchata” og ”White Sky”, to låter prega av trioler og polyrytmikk på gitaren og keyboardet spesielt. Nytt fra forrige gang er at keyboardet har fått en mye mer framtredende rolle i lydbildet. I tillegg til det, har de nå begynt å programmere lyd.

Skiva kommer ikke skikkelig i gang før den tredje låta, ”Holiday”. Det er kanskje den låta som minner mest om Vampire Weekend som man kjenner dem fra før. En låt som kler lydbildet deres og som viser dem fra en god side. De skal på en måte være et upbeat-band med godt humør. Når det er sagt, så er ikke innholdet i låta udelt positivt. Man kan kanskje se på det som en Jokke-låt. Det høres hyggelig ut, men går man litt etter i sømmene, finner man bare elendighet.

Midt i skiva skjer det imidlertid noe rart. En helt vanvittig og merkelig låt, ”Cousins”, er blitt med. Det høres ut som noe de har snubla seg til i øvingslokalet, nesten som en intern greie. De går fra å være koselige og lette å høre på til å bli helt snåle og psykotiske. Ikke bra. Gutta virker som de mister fokus i denne delen av skiva. ”Giving Up The Gun” er også triste greier. Vampire Weekend skal ha ros for å prøve ut nye ting, men det er bare ikke like kult, nytt og fengende som på debutalbumet.

Avslutningsvis henter Contra allikevel inn alt det tapte. ”I Think Ur A Contra” er en tvers igjennom nydelig sang og en perfekt måte å fade'e ut skiva på. Når man sitter og hører på den er det nesten så man kan se sebraer på en savanne. God idé både å begynne og avslutte med de beste låtene, men det er litt synd de andre faller igjennom. Når hipsterne kaster seg over Staff Benda Bilili kunne det i etterpåklokskapens navn kanskje vært en idé å gå mer i den retningen enn mot merkelige electronicabeats. Det blir nok uansett kult å se dem på festival i sommer.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Roskilde 2010: Vampire Weekend: Dypest bass, høyest falsett og finest vær

(06.07.10) De nerdekule gutta i Vampire Weekend hadde flaksen på sin side i Arena. Været, lyden og publikum var med dem fra første stund.


Øya 2009: Uovervinnelige Mew

(13.08.09) (Oslo/PULS): 4 dager før Mews tredje plate ligger klar i butikkene er det bare å konstatere at danskene kommer til å eie resten av 2009. Konserten på Øya ble en perfekt miks av gammelt og spennende nytt.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!