Roskilde 2010: Vampire Weekend: Dypest bass, høyest falsett og finest vær

De nerdekule gutta i Vampire Weekend hadde flaksen på sin side i Arena. Været, lyden og publikum var med dem fra første stund.


Vampire Weekend / /


For å feire omgivelsene spilte Vampire Weekend "Holiday" fra den nye skiva, Contra. Stemningen sto i taket og ingen kunne si seg misfornøyde med tingenes tilstand. Smilene var nesten uten unntak i alles ansikter da amerikanerne fortsatte med "M79", en låt som handler om en bussrute i New York.

Folk hoppa opp og ned og klappa i takt, som de pleier å gjøre når de hører musikk de liker. Svettelukta hadde satt seg godt i alles nesebor da øynene til backdropen, dama fra coveret på den nye skiva, begynte å lyse rødt. Strobelys og "California English" fulgte tett etter. "...this is good, now you get to sweat out all the toxins," ble de priviligerte publikummerne opplyst om.

Vampire Weekend fikk Arena til å gå amok med deres største hit, "A-Punk". De aller fleste sang med, og tradisjonen med call and response ble videreført på en annen låt fra debutskiva, "Blake's Got A New Face".

Konserten avtok litt etter hvert, men etter en liten dal kom et nytt høydepunkt. Verdens tøffeste trommis dunka i gang "Mansford Roof", som skulle avslutte festen for denne gang. Dette var absolutt en konsert å få med seg.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vampire Weekend: Contra

(14.01.10) Spinkle, hvite nerder som spiller afrobeat er ikke et veldig vanlig syn. Nå har de i tillegg begynt å blande electronicaelementer inn i lydbildet sitt.


Øya 2009: Uovervinnelige Mew

(13.08.09) (Oslo/PULS): 4 dager før Mews tredje plate ligger klar i butikkene er det bare å konstatere at danskene kommer til å eie resten av 2009. Konserten på Øya ble en perfekt miks av gammelt og spennende nytt.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!