Now We've Got Members: Then Is Just Another Kind Of Now

Now We've Got Members, en blanding av omtrent like deler østeuropeisk folkemusikk, psykedeliske blomstertoner, saksofonskrik og ett av flaggskipene på Osloselskapet Metronomicon Audio, er på banen med platen Then Is Just Another Kind Of Now. Fantasifulle innfall, eklektiske melodier og spilleglede til tross: Dette er en tung gulasj som neppe er verdt strevet.


Like før Truls And The Trees slapp Ailanthus, kom det enda mer flokete kollektivet Now We've Got Members med sin langspiller for året, platen Then Is Just Another Kind Of Now. Om ikke annet, så sørger i hvertfall idealistene nede på Metronomicon Audio-kontorene for å holde seg travle i julestria! Der Truls Heggero med venner bød på litt skeiv og sommerlig sørlandspop med tydelige allsangkvaliteter, kommer Now We've Got Members med en eklektisk sigøynerpotpuri, brygget og tilberedt langt til venstre for den opptrådte musikalske allfarvei.

Å beskrive lyden av Now We've Got Members er en utfordring i seg selv, og jeg vet heller ikke om det vil gagne noen plateanmeldelse å grave seg dypt ned i denne lodne materien. Her er et utall inspirasjonskilder og ulike innfall; mye virker inspirert av tradisjonsrik østeuropeisk eller jødisk musikk, arabiske toner, psykedelisk blomsterrock og ulike jazzuttrykk. De fleste låtene er bygget omkring keyboards, gitarer, fiolin og saksofon, så instrumenteringen i seg selv er ikke så uortodoks, men låtstrukturer, vokal og en rik flora av heldige og mindre heldige innfall, gjør dette til en eksotisk og annerledes plate.

Det første som slår deg med Then Is Just Another Kind Of Now er variasjonen, spillegleden og bredden i det musikalske uttrykket. Det virker nesten som en vennegjeng har samlet seg rundt et kjøkkenbord, endevendt alle lommer og skuffer, og satt sammen ting fra alt rasket som ble spredt utover. Dette er en plate med mye innhold, og sanger som går fra biter av østeuropeisk polka til arabiske danserytmer og skingrende jazzmusisering i løpet av fem-seks minutter. Med andre ord et salig variert og utmattende heksebrygg, som kan skilte med flere gode ideer og morsomme låter, men også en del masete og retningsløse spor.

Atlaset åpnes et sted i Tyrkia på «Then Is Just Another Kind Of Now»; rattet vrenges hardt til venstre idet skrikende saksofon, orgel og trommer møtes. Det hele tar en mer psykedelisk tørn med keyboards og gitar som backer Jørgen Skjulstads lyse vokal. Noe av den østlige smaken bevares med stilig fiolinspilling i regi av Magnus Moriarty. Det niminutter lange andresporet «Secret Tune» starter som en drivende, men utmattende jazzet saxblåsefest, før det mot slutten muterer over i en dvelende gitardrevet låt ikke langt unna hva et band som Godspeed You! Black Emperor var inne på for en del år tilbake. Slik fortsetter det med et knippe pulserende og befolkede spor: Flagrende saksofon, fiolin, steel gitar og Skjulstads knotete, søkende vokal.

Fra og med omtrent fjerdesporet, «Half & Half», må jeg innrømme at jeg går litt lei Skjulstad & co., og det de har å by på. Bandet består av en fargefull pallett med dyktige musikere, men jeg føler de kun spiller på en liten del av den. Skingrende saksofoner veksler med keyboards og fiolin og enkelte gitarpartier, samt Skjulstads vimsete vokal, som har et mildt sagt begrenset register å spille på. Det er litt paradoksalt at de fantasifulle låtene på platen oppleves som monotone, og fort masete og påtrengende. Selv om de ikke nødvendigvis er overbefolkede, tar de opp mye plass. Det er konstante, drivende rytmer gjennom platen, og forsøket med å blande de ulike musikalske sjangrene forblir interessant. Jeg får likevel en snikende mistanke om at Now We've Got Members bruker denne «fremmede» appellen for alt den er verdt: En opprettholder lytteres interesse ved å virke «eksotiske», uten egentlig å trekke noe meningsfylt ut av inspirasjonskildene sine. I motsetning til en mann som Beirut, som braste inn på den internasjonale indiescenen med Gulag Orkestar, hvor han med stort hell gravde i østeuropeiske musikktradisjoner, føler jeg Now We've Got Members faller gjennom på deres siste plate, og blir mer begrensede, masete og pågående enn spennende, utfordrende og interessante.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Truls And The Trees: Ailanthus

(13.12.07) Blander du naiv og naken indie-soveromsestetikk med de pompøse tendensene til et platinasertifisert canadisk band, nærmer du deg lyden av Ailanthus, debutplaten til Truls And The Trees. Dette er en maurtue hvor fengende melodier og spilleglede er viktigere enn meningsfulle tekster. Platen er god og fin, vimsete, til tider svært slitesterk, men langt fra noe jordskjelv.


Øya med nytt artistslipp

(12.12.07) Åtte nye band og artister til Øya-festivalen 2008 og med store navn som José González (SE) og Yeasayer (US) begynner det å se lovende ut også for neste års festival. I tillegg kommer Animal Alpha, Buraka Som Sistema (PT), Kid Sister and A-trak (US), Ingrid Olava, Truls and The Trees og WE.


Et godkjent førjulshvileskjær fra The Lionheart Brothers

(01.12.07) (Trondheim/PULS): Året 2007 ble The Lionheart Brothers' store gjennombruddsår her hjemme. Etter at de slapp albumet Dizzy Kiss tilbake i januar, har bandet blitt pekt ut som «det neste store». Når de nå planlegger plateslipp og miniturné også i England, peker samtlige tomler opp for Løvehjertene. Dette til tross: På Blæst denne kvelden var det like før oppvarmerne toppet hovedattraksjonen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.