Truls And The Trees: Ailanthus

Blander du naiv og naken indie-soveromsestetikk med de pompøse tendensene til et platinasertifisert canadisk band, nærmer du deg lyden av Ailanthus, debutplaten til Truls And The Trees. Dette er en maurtue hvor fengende melodier og spilleglede er viktigere enn meningsfulle tekster. Platen er god og fin, vimsete, til tider svært slitesterk, men langt fra noe jordskjelv.


Bak Truls And The Trees gjemmer det seg et løst sammensatt kollektiv av glade musikanter. Utenom den vanlige indiepop instrumenteringen, finner vi fioliner, keyboards, tamburiner, trekkspill, bouzouki og et lite kor gjemt bak løvet. Låtskriver, gitarist, vokalist og sjefsspeider Truls Heggero utgjør stammen i bandet, som på årets første desemberfredag slapp albumet Ailanthus (som er «derived from ailanto, an Ambonese word probably meaning "tree of the gods" or "tree of heaven"». Kilde: Wikipedia). Siden vi i slutten av november fikk en svært lovende forsmak på hva Truls og orkesteret hans har å by på (klikk!), var vi spente på hva som var pakket på debutplaten. Etter gjentatte gjennomlyttinger (med og uten hodetelefoner, tidlig om morgenen og sent om kvelden, ute på tur og hjemme i stua; kort og godt i varierte omgivelser), konkluderer vi med at sollyset som sprenger seg vei gjennom løvtaket, feier over både fruktbart jordsmonn og en del mosekledd gråstein.

Etter den pussige (meningsløse?), keyboardsprinklete introduksjonen «Aim Vs. Signal», sparker Ailanthus igang med en av platens mest umiddelbare spor, «Upside Journey». Låten starter ut med en fengende beat, en sirklende gitarlinje og stikkende fiolin. Lys vokal ligger et stykke nedi miksen, og kjemper tappert mot trekkspill og saksofonskronking utover i sangen. Et enkelt, fengende og naivt spor, som er en sterk åpning på platen. Godlydene fortsetter på tredjesporet, «Cardinal Mountain's Heart», en låt som nærmest sprinter av sted og er over før den virkelig har startet. Masserende gitar, trommer og masse bass romler av sted på verset, som, før du aner ordet av det, bryter over i et allsangklimaks etter snaue to minutter. Her er det låtene som er attraksjonen, de gode melodiene, ikke tekstene.

Tempoet blir skrudd ned på mer melankolske, trekkspilltunge «Greenfields, Greenfields!», hvor Truls' vokal imellom drukner i resten av miksen. Fin fiolin hjelper låten av sted mot slutten, men dette blir et av de anonyme sporene på Ailanthus som ikke besitter den uimotståelige popnerven som jeg vet Truls & co. kan skilte med. Tittelsporet som følger, med sin lune og fuzzy produksjonskvalitet, gir meg varme sommervibber og gjør at jeg kjenner sandkorn mellom tærne og får smaken av jordbæris på tungen. Et bekymringsløst feelgood spor som du føler Truls kan kverne ut fullstendig uanstrengt, og like kjapt som Robert Pollard skriver sine låter.


Ailanthus altissima, her fra en park i Tyskland.

«Mystaxxx», et av mine høydepunkt fra oppvarmingsgig'en på Blæst i november, er en rumlende låt som effektivt bygger moment ved en enkel start-stopp dynamikk, kombinert med Truls' og Helene Johansens fine vokaler. Intensiteten fra livefremførelsen er byttet ut med en mer anstrengt og nervøs følelse på plate, full forløsning tilbys aldri. Like fullt et av øyeblikkene som desidert kan tas med videre fra Ailanthus. «9 Is On Your Mind» gir meg følelsen av å være løftet fra en kjellerinnspilt demoteip Truls har stjålet fra et mer profilert og produktivt lo-fi indieband, men ansiktsløftet med moderne Arcade Fire-impulser. Det låter helt greit, et fint spor, men begeistringen uteblir. Prov på at Truls kan skrive mer enn susende tominutters indieallsanger kommer med den myke nieren «Longyear». Dette er en romslig, glidende ballade i flere deler, som heldigvis får tid til å bygge seg opp til et stille klimaks mot slutten med Truls' florlette vokal fint plassert i miksen. Dette hadde vært et ypperlig, verdig sistespor på Ailanthus, men stemningen ødelegges av en meningsløs niminutters Giana Sisters-remake av «Upside Journey», som burde vært utelatt.

Med unntak av åpnings- og avslutningslåtene på Ailanthus, er det en nokså homogen, strømlinjeformet plate, som definitivt viser glimt av hva Truls And The Trees er i stand til. Bandet sjarmerte meg overvettes på Blæst, hvor de uanstrengt og med oppriktig spilleglede hensatte et knippe trøndere som egentlig ventet på The Lionheart Brothers. Jeg må innrømme at det låter noe mer ordinært på plate. På denne snaut førti minutter lange platen er det materiale nok til en heidundrende flott EP, men resultatet blir noe nærmere «middelmådig» når det spes ut over en langspiller. Dette er enkle og upretensiøse låter, de fleste akkurat et knepp eller to for skakke til at de havner på VG-lista, som gir deg gode, sommerlige vibber. Det låter varmt og litt rufsete, et lo-fi lydbilde som hjelper falsettvokalen til Truls veldig bra. På Ailanthus finner du flere korte sanger, tenk gjerne konvensjonelle SeBADoh-Lou Barlow eller Robert Pollard skisser, oppusset med moderne, canadisk indie-estetikk. Sufjan Stevens er en annen myk, småvimsete indiepop'er som kan nevnes. På Ailanthus, som i låtkatalogene til både Barlow, Pollard og Stevens, er låter som fenger. Ikke sant, låtene bare sitter i øret? Med Ailanthus har Truls And The Trees laget en av de bedre Metronomicon Audio platene så langt, men det føles dessverre litt for langt mellom de fabelaktige melodiene til at platen kommer til og merkes langt utenfor norske indiesentrerte kretser. Til det er det for mye gråstein på skogbunnen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Now We've Got Members: Then Is Just Another Kind Of Now

(16.12.07) Now We've Got Members, en blanding av omtrent like deler østeuropeisk folkemusikk, psykedeliske blomstertoner, saksofonskrik og ett av flaggskipene på Osloselskapet Metronomicon Audio, er på banen med platen Then Is Just Another Kind Of Now. Fantasifulle innfall, eklektiske melodier og spilleglede til tross: Dette er en tung gulasj som neppe er verdt strevet.


Øya med nytt artistslipp

(12.12.07) Åtte nye band og artister til Øya-festivalen 2008 og med store navn som José González (SE) og Yeasayer (US) begynner det å se lovende ut også for neste års festival. I tillegg kommer Animal Alpha, Buraka Som Sistema (PT), Kid Sister and A-trak (US), Ingrid Olava, Truls and The Trees og WE.


Et godkjent førjulshvileskjær fra The Lionheart Brothers

(01.12.07) (Trondheim/PULS): Året 2007 ble The Lionheart Brothers' store gjennombruddsår her hjemme. Etter at de slapp albumet Dizzy Kiss tilbake i januar, har bandet blitt pekt ut som «det neste store». Når de nå planlegger plateslipp og miniturné også i England, peker samtlige tomler opp for Løvehjertene. Dette til tross: På Blæst denne kvelden var det like før oppvarmerne toppet hovedattraksjonen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.