Kari Bremnes: Live

Det er nesten alltid feil å sette kvinner i bås, men hvem holder seg med sånne band her i landet? Bortsett fra Anne Grete Preus, Mari Boine - og Kari Bremnes? Om du syns dette høres mørkt, trist og melankolsk ut, er det bare å hviske et lavt, men megetsigende "ja". "Live" er noe av det aller flotteste som er gitt ut i norsk pop. Ever.


Et uttrykk forteller at noe er lagd av "hel ved". Det låter ganske maskulint, og det er noe jeg ikke forbinder med Kari Bremnes, så er det maskulinitet. Hun er et yndig vesen, rett og slett - som er aller mest yndig når hun finner seg en mikrofon og befinner seg på en scene.

Jeg ble for alvor betatt da hun i 1993 ga ut "Løsrivelse", basert på tekster av Edvard Munch. Jeg var i Trondheim, og skulle på en av mange festligheter i regi av Gunnar Hordvik (R.I.P.). Men så hadde jeg med meg en bærbarspiller CD-spiller; ja, dette er lenge siden - og i den lå Kari Bremnes og Edvard Munch.

Stadig vekk sto det folk borti baren som vinka "kommer'u snart, eller?" "Ja, snart," gestikulerte jeg. Men fortere enn snart måtte jeg konstatere at jeg var tilbake i Bremnes & Munch-universet. Jeg var fanga.

Kari Bremnes er her, i sin samtid - samtidig som hun fanger et helt sekel. Musikken og tekstene hennes er moderne, og tidløse. Hun framstår som et helt menneske, på samme vis som Ketil Bjørnstad gjør det.

Det går aldri fort med Kari Bremnes, men hun har en underlig evne til å få låtene til å vokse. Musikerne er i så måte selvfølgelig av helt avgjørende betydning, og bandet hennes er imponerende mangfoldig. Det er fort gjort å glemme at hun i bunn og grunn er omringa av ei helt streit popgruppe; gitar, bass, trommer og keyboards.

Albumet er tatt opp i løpet av 2007 - dels i Norge, dels i Tyskland. Ja, faktisk - det tyske publikumet elsker Kari Bremnes. Uten at hun synger ei strofe tysk.

Det forteller alt om en formidlingsevne av de sjeldne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kari Bremnes er til for å nytes

(24.09.24) Det har tatt tid å få «orden» på disse sangene. Når de først når oss, flyter de av gårde som en vindstille dag ved Tanaelvas bredder.


Festivaldager i Bendiks - Lørdag

(18.07.21) (Kristiansand/PULS): Dag 2 av Festivaldager i Bendiks kunne by på strålende vær, en magisk Kari Bremnes, en folkelig Henning Kvitnes og et spillesugent Hellbillies.


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.