Unni Wilhelmsen: Til Meg

At Unni Wilhelmsen er ei ambisiøs dame, er neppe noen nyhet. Det faktum at hun nå synger på norsk, endrer ingen verdens ting i så måte - snarere tvert om. Tekstforfatter Terje Borg er nemlig også en fyr som ikke liker å gjøre det lett for folk.


Men noen ord om musikken først, eller mer presist - noen ord om den musikalske sjanger Unni Wilhelmsen for tida befinner seg i.

Først og fremst er den beat-løs. Her fins tilløp til relativt streit trommespill, som i tittelsporets refreng, men typisk nok: Idet det for første gang liksom har festa seg et rocke-groove, da skal trommene vekk. Ikke-kommerst, så det holder.

Om hun helt bevisst tyr til så ikke-kommersielle grep? Selvfølgelig. Man kødder ikke med Unni Wilhelmsen. Hun elsker det hun holder på med, og forlanger faktisk også at hennes publikum skal være med på ferden.

Terje Borgs tekster er til for å tolkes. Sånn sett står de helt ypperlig til musikken. Tekstene er like frie som melodiene - dette er ikke noen allsangplate! - og selv om de, når man studerer dem nøye, er ganske så sirlig rimbasert - ja, så høres det bare ikke slik ut.

Ole Jørgen Myklebust er den viktigste musikalske samarbeidspartneren. Han steller med looper, synther, trompet, programmering, editering og produksjon. Hans trygge hånd over helheten drar dette prosjektet ytterligere i retning... ja, i hvert fall langt, langt vekk fra hva du til daglig opplever som "pop" eller "rock". Dette er klart mye særere enn for eksempel Cassandra Wilson.

Men sært kan være fint!

Forleden dag spilte jeg denne plata for et par kamerater av meg som sverger til streit rock; Dylan, Neil Young, Kim Larsen, Backstreet Girls. De mente jeg, for en gangs skyld, utsatte dem for rein tortur.

Så fryder jeg meg litt, jeg da - over at jeg er utstyrt med sanser som gjør at jeg liker både Unni Wilhelmsen og Bruce Springsteen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Dylan 85 - en strålende feiring!

(27.05.26) Bob Dylans 85-årsdag ble behørig markert på Røverstaden. Og det med et smell av en konsert!


Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Unni Wilhelmsen: 7

(07.06.10) Med sitt nye album, 7, fremstår Unni Wilhelmsen som en av våre mest rutinerte kvinnelige singer-/songwriters. Hun gjør det imidlertid ikke lett for seg selv eller publikum; 7 er fylt av voksenpop som krever gjentatte lyttinger før man får grep. Men hva gjør vel det når Unni synger så vakkert som det hun gjør?


Unni Wilhelmsen blant venner

(06.11.09) (Oslo/PULS): Kjipt høstvær til tross, på tirsdag var Herr Nilsen i Oslo stappfullt av folk som hadde kommet seg hjemmefra for å høre Unni Wilhelmsen. Stemningen var åpen og vennligsinnet, og Unni sang låtene sine blant venner.


Unni Wilhelmsen og Asle Beck: Viseveteran møter fersking

(19.03.08) Når Rikskonsertene velger å sette sammen et konsertkonsept, er det ofte med en litt annen tilnærming enn vi er vant til fra de aktuelle artistene. Konseptet "Viseveteran møter fersking" skulle derfor vise seg å holde tradisjonen i hevd, og det var en litt annerledes konsert de fremmøtte på Driv i Tromsø fikk servert en sen torsdagskveld i mars.


Unni Wilhelmsen: Hurricane's Eye

(30.09.03) "Hurricane's Eye" er et album Joni Mitchell ville vært dødsstolt av å ha lagd. Sammenligninga er selvfølgelig ikke sjangermessig tilfeldig, men la oss i første omgang holde oss til det reint kvalitetsmessige. Det er så detaljrikt, så komplekst - så tvers igjennom lekkert.


Når Unni Wilhelmsen blir provosert

(19.08.03) - Vi fikk satt søkelys på en del ting som ikke tålte dagens lys. Det var på høy tid. Prosessen tok med seg noen i dragsuget. Trist, men slikt kan unngås - om du bare er våken. Det er Unni Wilhelmsen som snakker. Det handler om Gramart ganske spesielt, men også om musikeres forhold til organisering & orden i sin alminnelighet.


Unni Wilhelmsen på kurs

(12.08.03) Unni Wilhelmsen har vært på sitt helt egne, private lynkurs. Så der sitter hun da, med sitt eget plateselskap i fanget. - Plutselig fikk jeg los, sier hun - og like plutselig oppdaga jeg at jeg hadde gjort halvparten av jobben allerede. "Hurricane's Eye", hennes femte album, gis i disse dager ut på St. Cecilia Music. Prøv å gjett hvem som har kontrollen der.


Jazz på Unni Wilhelmsen-måten

(19.03.02) (Oslo/PULS): -Jeg er jo ingen jazz-sanger, sa Unni Wilhelmsen nesten unnskyldende for å ”forklare” at hun hadde omgitt seg med Bodø-pianisten Jan Gunnar Hoff og hans trio. Er'e så viktig 'a?


Unni Wilhelmsen: Disconnected

(26.02.01) Plateindustrien nå til dags oppfordrer ikke akkurat sine artister til å lage fire album på fem år (det er en mannsalder siden The Beatles, og Willie Nelson er en sak for seg) - men ingen gjør ustraffa forsøk på å holde Unni Wilhelmsen i tømmene. Det skal vi være veldig glad for. Poenget er at hun stadig lager bedre og bedre plater.


Unni Wilhelmsen i Harry-land

(26.02.01) (Drammen/PULS): Kan noen i baren lage en kopp te til meg før det går helt gæærnt? Snufset en småforkjøla Unni Wilhelmsen da hun åpnet sin "Disconnected" turné på Union Scene torsdag kveld. Selv om stemmen holdt, syns jeg låtmaterialet var litt i seigeste laget.


Kosekveld med Unni

(10.11.00) (Oslo/PULS): Unni Wilhelmsen er kanskje Norges mest undervurderte artist, med all respekt. Hun har to spellemannspriser fra midten av 90-tallet, og solgt bøttevis med plater. Tidligere har kritikere sammenlignet henne med andre storheter som Suzanne Vega og Tanita Tikaram, men hun mangler det bittelille siste som skal til for å kunne måle seg med disse. Settingen denne torsdagskvelden på Smuget var grei: Unni Wilhelmsen og Espen Jørgensen, akustisk. Det var klart for nok en konsert i serien "Akustisk Vinter", og det hele skulle skulle vise seg å bli en svært så hyggelig kveld.


Unni Wilhelmsen on tour

(31.01.00) Unni Wilhelmsen pakker sekken og reiser på tur.


Unni Wilhelmsen: Back In The Blonde

(18.01.00) I Ådne Søndråls lengste spesialdistanse opererer skøytesporten med noe som heter ”den vanskelige tredjerunden”. Da Unni Wilhelmsen kom dit, slo hun om takten – og valgte en helt annen distanse. Sagt på annet vis: Den som på bakgrunn av hennes to første utgivelser ville spådd at hun en silde morgen skulle komme opp med låter som ”Blaming You” og ”For The Lonely Ones” hadde sporenstreks gjort seg fortjent til Den Aller Største Sannsigerprisen.


Unni Wilhelmsen gratis - på nett

(13.01.00) I morgen, fredag 14. januar, kan du laste ned den nye singelen til Unni Wilhelmsen. Gratis, og helt lovlig.


Unnis jul

(23.12.98) Julekonsert med Unni Wilhelmsen. Hun døpte sjøl kvelden til det selvfølgelig "Så går vi rundt om en Unnibergbusk"-aften. Og slik ble det.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!