Khold: Krek

Khold er tilbake, og i tradisjon tro følger de sin gode gamle oppskrift. Det handler med andre ord om seig black metal. De norske tekstene, som er et annet av Kholds varemerker, er selvfølgelig på plass her også.


Debuten "Masterpiss Of Pain" var svært fengende. Riffene satt så det sang i ryggraden, og selv om Khold på ingen måte fant opp kruttet, gikk deres groovy form for black metal rett hjem hos meg. I mellomtiden har bandet sluppet to fullengdere "Phantom" og "Mørke Gravers Kammer"), så "Krek" er altså gjengens fjerde album.

Lydbildet fremstår på flere måter som skarpere siden sist, uten at dette har gått utover den tunge bassen som ligger i bunnen. Utenom dette er Khold lett gjenkjennelige, og vokalist/gitarist Gard pryder fremdeles coveret, nøyaktig slik han har gjort på de øvrige utgivelsene.

"Blod Og Blek", som man også har fabrikkert musikkvideo til, er et av skivas største høydepunkter. En umiddelbart fengende låt som knuger seg lenge til hjernebarken. Andre favoritter er den suggerende "Grepet Om Kniven" samt "Varde" hvor Gard overrasker med å skrike etter Kari Bremnes(!).

Til tross for at flere av låtene utmerker seg positivt, er albumet til tider vanvittig repeterende, og jeg må innrømme at det enkelte ganger er direkte kjedelig å høre på. Selv om bandet har valgt å benytte seg av noen nye grep, er "Krek" langt ifra en spennende skive.

Har du vært borti Khold tidligere vet du hva du får, og ønsker du mer av det du har hørt, kommer du neppe til å bli direkte skuffet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Turbo-hyllest: Hvem er kveldens megaoverraskelse?

(15.06.01) I kveld er det klart for slippfest for hyllestskiva til Turboneger - Alpha Motherfuckers - på John Dee i hovedstaden. På plakaten er de kristne Iggy-rockerne Silver satt opp mot satanistene Khold, i tillegg til Piledriver, Team Spirit og Russian Poker. Men hvem skuler seg bak den bebudete megaoverraskelsen?


Khold: Masterpiss Of Pain

(26.04.01) Khold er et splitter nytt svartmetallband fra Oslo. Debutskiva deres ligger i hyllene fra og med 23. april.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.