22 Pistepirkko: Drops & Kicks

Det er noen år siden "The Rally Of Love" men den finske trioen 22 Pistepirkko har så visst ikke glemt gamle kunster. 21 år siden sin debut lager fremdeles bandet underfundig og sofistikert pop fra øverste hylle.


Førstesingle "Rat King" er forlengst en hit, med et sterkt refreng og alle ingredienser som skal til for å få oppmerksomhet i radiosammenheng.

"Drops & Kicks" har forøvrig mye mer å by på, og er en sterk plate med stor variasjon 11 år etter gjennombruddet Rumble City, Lala Land. Hør bare på Mercury Rev-flørten "Mr. Twister" som starter det hele.

Mellom ytterpunkter i de fremragende låtene "Not So Good At School" som grenser mot punk, og den stillfarne akustiske "X-(Wo)men" gir 22 Pistepirkko oss uforglemmelige låter som midtempo favoritten "I Knew" og den småmorsomme "I Got Burned".

P-Ks karakteristiske stemme følger oss med stor nerve igjennom hele skiva, og når han tar i kan han høres ut som Billy Corgan fra Smashing Pumpkins mens når han tar det mer med ro er det lett å sammenligne han med Jonathan Donahue fra Mercury Rev.

Toppet av en sjarmerende og småskakk produksjon signert Kalle Gustafsson og David Mölletstett sammen med bandet, er "Drops & Kicks" et kjærkomment comeback av 22 Pistepirkko hele fire år etter forløperen The Rally Of Love.

Uheldigvis får man si, så spiller 22 PistepirkkoJohn Dee samme dag som franskmennene i Phoenix regjerer i etasjen over, 4. mai. Man får håpe det ordner seg med en helaften med sjarmerende, sofistikert pop denne kvelden.


Del på Facebook | Del på Bluesky

22-Pistepirkko - i bildespesial fra Kontraskjæret

(12.06.22)


22 Pistepirkko: Sjarmerende skrangel

(10.03.08) (Oslo/PULS): Den finske skrangletrioen 22 Pistepirkko har bak seg over 20 år med turnering og plateutgivelser, og selv om bandet nådde Rockefeller-høyder rundt milleniumsskiftet passer det best å oppleve trioens underfundighet på lille John Dee.


Den utrolige hybriden Pistepirkko!

(31.10.01) (Oslo/PULS): De kan vel best beskrives som pop, country, elektro et sted i kryssningspunktet mellom Neil Young, Kraftwerk og Bob hund. Dette er et band som høres bra ut på skive og utrolig fantastisk bra på scenen. Dette er klart årsbeste for mitt vedkommende – faktisk helt fantastisk utrolig bra!


22 Pistepirkko: Rally Of Love

(28.09.01) Finlands kanskje eneste nålevende eksportartikkel når det gjelder musikk, 22 Pistepirkko er i disse dager ute med sitt niende album. Den særegne trioen fra de dype skoger har denne gangen benyttet seg av litt mer elektroniske hjelpemidler enn tidligere; den største forskjellen fra tidligere er at de benytter trommemaskin, noe som gjør soundet mer moderne og tidsriktig - uten at noen skal være redd for at de har konvertert til dance eller teckno. 22 Pisteperkko er fortsatt et rockeband, basert på fengende låter, mye akkustiske gitarer og ikke minst PK Keränens særegne stemmebruk.


Pistepirkko om Livet, Taliban og Uncle Sam

(14.09.01) - Jeg syns selvfølgelig ikke noe om at sivile og helt uskyldige mennesker blir tatt av dage. Men - jeg må innrømme at jeg i prinsippet syns det er coolt at noen tør å angripe Pentagon! Alt dette pratet om Vestens Fortreffelighet og For The Freedom og... jeg spyr av det. Espe i 22-Pistepirkko har fått mer enn nok av hva de beskriver som "skinnhellighet fra den såkalte sivilisasjonen". Den finske trioen er forresten aktuell med ny plate.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!