Trail Of Tears: Free Fall Into Fear

Venneslas største eksportartikkel innen musikk er faktisk ikke Maria Arredondo, selv om det er inntrykket man får av dagspressen. Metalbandet Trail Of Tears har et stort publikum rundt omkring i Europa, men har aldri fått de store overskriftene her hjemme. "Free Fall Into Fear" beviser nok en gang at venndølene har kvaliteter som burde fenge også her til lands.


Trail Of Tears kan vel puttes i båsen symfonisk ekstremmetal, ikke veldig langt unna det området Dimmu Borgir regjerer, men med noe mindre fokus på synth. Bandet har eksistert siden midten av 90-tallet, og albumdebuterte i 1998 med skiva "Disclosure In Red". I løpet av de siste årene har de opparbeidet seg en stor fanskare i Europa, og gjort et par omfattende Europaturnèer, samt opptrådt på store metalfestivaler som Dynamo, Wacken og vår egen Inferno Festival.

Det har vært en ganske turbulent ferd med mange besetningsutskiftninger, krangel med plateselskap og andre utenomsportslige begivenheter, men musikalsk sett har bandet alltid levert varene. Trail Of Tears karakteristiske stil belaget seg tidligere på bruken av kvinnelig vokal i duell med frontmann fetRonny Thorsen, men dette er en saga blott på "Free Fall Into Fear". Istedet deles vokalen mellom Thorsen og det nye fulltidsmedlemmet Kjetil Nordhus (Green Carnation).

Og det funker helt fint det - for spesielt begynnelsen av "Free Fall Into Fear" lukter det virkelig svidd av. "Joyless Trance Of Winter" og "Carrier Of The Scars Of Life" er albumets to sterkeste låter, og de kommer som låt 1 og 2. Her får du brutale growlingpartier kombinert med straight cleanvokal, pakket inn i desperate melodier av høy klasse.

Det melodiøse står alltid i første rekke her, og selv om det ikke sitter helt på alle de ti låtene, er det mye å rope hurra for her.

PS! Sjelden konsert på norsk jord førstkommende fredag på Markens i Kristiansand.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Slutt for Trail Of Tears

(29.11.06) Vennesla-bandet Trail Of Tears er oppløst, i følge en beskjed på bandets hjemmeside. Bandet har nettopp kommet hjem fra en turnè i Mexico, og skulle etter planen gjøre tolv konserter i mellom-europa i desember. Alle konsertene blir avlyst.


Infernalsk helg på Rockefeller og John Dee

(16.04.01) (Oslo/PULS): Tidenes første Infernofestival ble arrangert nå i påskehelgen. Det ble for festivalgjengerne en litt forskrudd påskefeiring, hvor et av hovedtemaene var Jesu' død og oppstandelse sett fra en litt annen synsvinkel. Stikkord kan nevnes som blant annet opp-ned-pentagrammer, opp-ned-kors og verdens lengste og tøffeste skinnfrakker. Selv var vi i en satans god stemning, da vi med mjød i kroppen skulle begi oss ut på vår ferd ned til de mørke festivalkamre. God stemning hersket også blant de øvrige festivalgjengerne. Vi tror de alle var ganske glade inne i seg, selv om mange av de så fryktelig slemme ut.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.