Moneybrother: To Die Alone

Moneybrother slo gjennom fra intet med albumet "Blood Panic". Nå er den vanskelige andreskiva ute. "To Die Alone" er ikke like fantastisk som den første, men plasserer Moneybrother helt i toppen av dagens nye skandinaviske artister.


Lukk øynene og nyt. Det er oppskriften på hvordan denne skiven best kommer til sin rett. Kremlåtene kommer på rekke og rad, samtidig som de ikke klarer å matche de beste på "Blood Panic". Men nå sier det mer om hvilket utrolig sterkt album "Blood Panic" var.

"To Die Alone" er heldigvis ingen remake av "Blood Panic". Det er ingen tvil om at det er Moneybrother vi har med å gjøre, men lydbildet er noe forandret siden sist. Det mest iørefallende er at blåserne som fungerte så utmerket forrige gang, nå delvis har måttet vike for strykere.

Det er på en måte både skivas styrke og svakhet. Blåserne var med på å skape det mektige uttrykket som kjennetegner "Blood Panic", mens strykerne gir Moneybrother en litt annen dimensjon. Anders Wedin aka Moneybrother er like trist og innbitt som han var på forrige skive, men uttrykket er mer dempet nå. Og dessverre fører det til at det ikke er like magisk med en hel Moneybrother-skive.

Moneybrother var hakket mer mektig på debutalbumet, men dette er fremdeles musikk for alle med et stort og varmt pophjerte. Bare hør på Anders Wedins stemme. Det er en stor og særegen stemme. Hør ham synge om kjærligheten, om oppturer og nedturer. Dette er noe de fleste kan kjenne seg igjen i. Moneybrother kan likes av mange. Svært mange.

Det er et par spor her som virkelig er med på å bekrefte Moneybrothers posisjon som en av de nye store i Skandinavia. Hør på åpningen "They're Building Walls Around Us" (ojoj, for en knallsang!), kos deg med cymbalmagien i "It Ain't Gonna Work" og den nydelige "What's The Use In Trying?".

"To Die Alone" er en utmerket gave til en god venn eller deg selv. Moneybrother leverer stor og meningsfylt popmusikk, selv om han har vært enda bedre før.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bukta 09: Svensk seier i Bukta

(04.07.09) Det skulle syv svensker til for virkelig å få fart på Buktafestivalens tredje dag. Moneybrother ble enkelt og greit en feiende flott konsertopplevelse.


Moneybrother: Mount Pleasure

(24.09.07) For noen stoppa verden et sted mellom New Jersey, London og Gøteborg - en gang tidlig på 70-tallet. Anders Wendin øser av et tilsynelatende utømmelig kar godsaker med en kvalitet som antyder minst 12 års lagringstid!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!