Møt Pat Metheny - Moldes 'Artist in Residence'

(Molde/Fire Flate/PULS): - Om ikke dette blir særdeles hardt arbeid? Tvert imot! Sannheten er at jeg ser på dette som en ny type ferie! Det er en nytelse å være i Molde! Fire Flate/PULS møter Pat Metheny. Han er elendig kledd for anledninga, men den saken lar vi ligge i denne omgang. Hils på sjølveste sjefen under årets Moldejazz – artist in residence; Mr. Pat Metheny. Han tar det tilsynelatende på hæl’n – men noe forteller oss at han er særdeles godt forberedt. I løpet av fem dager skal han spille seks konserter. (NB! Nettlesere! PULS styrte festivalavisa Fire Flate under årets Molde-festival; derav noen små "tidsforskyvelser" i vår dekning.)

Pat Metheny


Vi møter ham ti minutter før han går på første øving med Erlend Skomsvoll og Trondheim Jazzorkester. Vi kan jo ikke på forhånd vite at han foreløpig ikke har hørt et kvidder av hva som skal skje i Idrettens Hus mandag kveld – trass i at det altså er musikk som skal framføres this very evening.

- Erlaaind? Svarer Metheny, det lyder som et spørsmål.

- Skomsvoll, sier vi. Erlend Skomsvoll.

- Oh… jeg har bare ikke hørt ordendtlig hvordan navnet hans uttales. Erlend, yes – jeg har akkurat hatt et møte med ham. Det virker som om han har alt på plass, og jeg har selvfølgelig hørt hva han er god for. Han spilte forresten et helt nytt opptak for meg; jeg visste ikke at han virkelig er en virtuos som pianist!

OGSÅ AKKURAT HER, DA – I MOLDE

Artist in residence – det betyr på godt norsk at han har fått frie tøyler. ”Gjør hva du vil,” mente festivalledelsen. Og det er det han har bestemt seg for å gjøre.

- Jeg har faktisk fått mange henvendelser av denne typen tidligere, men har aldri hatt sjans – ikke før nå. Da er det spesielt moro at det klaffa akkurat her i Molde. Jeg mener; vi snakker om en major festival. En festival med tradisjon, en festival med ambisjoner – en annerledes, en viktigere festival enn de fleste andre.

Han har spilt med alle, men ønsker ikke å snakke om favoritt-samarbeidspartnere. Han gjør dog et unntak for Charlie Haden.

- Det er vanskelig å sammenlikne han med noen andre. Vi har kjent hverandre… bestandig, vokste opp i samme stat, Missouri. Vi har et helt spesielt, personlig vennskap. Musikalsk tok alt en ny vending omtrent på den tida han spilte med Keith Jarrett og jeg med Gary Burton, en gang midt på 70-tallet – men vi har kjent hverandre mye lenger enn som så.

DET HANDLER OM SOUND

Dermed kjenner han selvfølgelig også Hadens sønn, Josh – lederen av det laidbacke rock-bandet Spain. Metheny begynner å snakke om det å være en kultperson, uten på noe vis å ha sin egen person i tankene – men vi kommer ham i forkjøpet.

- Er du ikke sjøl etter hvert for en kultperson å regne?

Han tenker seg om.

- I don’t know… Men jeg veit at jeg etter hvert har et veldig dedikert publikum, folk som følger meg i ett og alt, og heldigvis synes det som om de blir noen tusen flere for hvert år som går. Jeg tror det har sammenheng med at noen få av oss, en minoritet blant musikerne, tenker sound, ikke sjanger eller stil. Således er det mulig å kjenne igjen meg, uansett hvilket format jeg velger å opptre i.

DEN SOFISTIKERTE JAZZEN

- Har du noen gang spilt i, eventuelt jamma med, et streit rockeband?

Pat Metheny tenker seg grundig om, og ser ut som om han ønsker å repetere noe han allerede har sagt – hvilket viser seg å være tilfelle.

- Jeg tenker aldri – aldri – i termer av stil. Så lenge musikerne spiller hva de sjøl kjenner for… det er det vesentlige.

- Hva skiller deg, som musiker, fra rock-guder som for eksempel Jimi Hendrix eller Eric Clapton?

- Et vanskelig spørsmål. Det handler om å ha noe å si, noe å melde. Har du det, greier du som regel også å finne den formen som best står til ditt budskap.

Han blir stille. Det ligger en fortsettelse i lufta, derfor lar vi det være stille en stund. Så sier han:

- Having said that…

Artist in residence trekker pusten.

- Når det er sagt: Jazz er en veldig sofistikert musikkform, en type musikk som ikke er for alle. Det tar lang tid å lære å spille jazz. Og jeg, jeg har alltid hatt fokus der – på jazzen.

Om han syns han er no’ liksom? På ingen måte. Det bare er sånn.

ET FLUNKA NYTT BAND!

Dermed ber vi Metheny-fansen, og dem er det jo en del av i byen for tida, om å skjerpe sansene. Han er nemlig midtveis i en ny plateproduksjon – og halve bandet er bytta ut! Lyle Mays spiller heldigvis fortsatt keyboards, liksom Steve Rodby tar seg av det reint bassale. Men inn kommer:

Cuong Vu; en trompeter, som også synger. Han er fra Vietnam.
Richard Bona; sanger, som i tillegg besørger en dose perkusjon (og skal visstnok være en rev på bass!). Han kommer fra Kamerun.
Antonio Sanchez; slår trommer – og kommer fra Mexico.

- Hvordan fikk du tak i vietnameser’n…?

- Jeg hørte ham på radio - ringte, og spurte om han kunne tenke seg å prøvespille.

- NEI, JEG HAR ALDRI FÅTT NEI

”Prøvespille”, det lyder som en skremmende opplevelse. Om Metheny noen gang har fått nei på en slik forespørsel? Der mannen i andre enden av telefonen har sagt som så at ”nei, nå skal du here her, Metheny, at din musikk - den syns jeg faktisk såpass lite om at jeg ikke ser hensikten med å komme bortom”…?

Spørsmålet er muligens egna til å få mannen til å dra på smilebåndet. Det gjør han ikke, og svarer i stedet dødsens alvorlig:

- Nei, men… Jeg tror dette handler om felles estetikk. Det er svært få jeg kjenner – jeg tror faktisk det aldri har skjedd – altså; å møte musikere jeg liker, som jeg ikke kan føre givende diskusjoner med. Jeg velger å tro at det også er omvendt. Så svaret er nei – jeg har aldri fått nei.

NÅ ER DET ALVOR

I dag, mandag 16. juli, står han på scenen sammen med Trondheim Jazzorkester, under ledelse av Erlend Skomsvoll. Idet denne samtalen finner sted, aner han rett og slett ikke hva som venter ham. Men Metheny føler seg trygg.

- Jeg hørte hva Skomsvoll gjorde med Chick Coreas låter i fjor, hvordan han strakk dem. Jeg håper han gjør det samme med mine. Men jeg fryktelig spent!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jazz for deg som ikke liker jazz

(31.07.24) Produsenten Andy Allan har også styrt lyden for Portishead og Massive Attack. Ikke la deg stoppe av at dette er instrumentalmusikk, for Slowly Rolling Camera er jazz på en helt annen måte.


Pat Metheny til Oslo Jazzfestival 2022

(24.08.21) 23. august neste år. Pat Metheny Trio i Oslo Konserthus.


Håkon Kornstad Trio has gone international

(21.07.01) (Molde/Fire Flate/PULS): For to år siden var jeg på konsert med Håkon Kornstad Trio, og det var en opplevelse med klare erotiske undertoner. Jeg har ikke helt det samme forholdet til Pat Metheny, men gledet meg ikke noe mindre av den grunn.


Silje Nergaard: Well-crafted pop and jazz

(21.07.01) (Molde/Fire Flate/PULS): By any standards, Pat Metheny’s participation in this year’s festival has been extraordinary. Nine concerts in five days, plus a two-hour workshop where the guitarist spoke with both warm, often humorous eloquence and penetrating intelligence, provided ample evidence of this wonderful musician’s seemingly insatiable hunger to play.


...some of the very best music I’ve heard in many a year!

(19.07.01) (Molde/Fire Flate/PULS): Mid-way through this electrifying set, which received a standing ovation at the end, Pat Metheny revealed how much he had always wanted to play with Arild Andersen. In fact, Metheny should have been the guitarist on the bassist’s now-legendary ECM “A Molde Concert” release of 1981, but touring commitments in America at the time led to Bill Frisell getting the gig (and his first appearance on ECM).


...and she looks like a million dollars

(17.07.01) (Molde/Fire Flate/PULS): As anyone who has visited her shop Bare Jazz in Oslo will know, Bodil Niska is one of the most committed and knowledgeable jazz enthusiasts you could ever hope to meet. And as anyone who has heard her various modern mainstream recordings on tenor sax will testify, Bodil can play - and then some. And, yes, this lady from the Far North of Norway looks like a million dollars.


Metheny x 6 i Molde!

(28.03.01) Om man leiter i dagens jazzverden etter ett #1-navn kommer man ikke nærmere enn til Chick Corea - eller no' sånt - skreiv vi da Molde Jazzfestival i fjor hadde hyra pianomesteren som Artist In Residence. Og som en god nummer 2...? I det racet befinner så avgjort gitaristen Pat Metheny seg. I år spiller han med seks forskjellige band i Molde!


Pat Metheny til Molde

(13.01.01) Moldejazz har sikra seg kanskje den største stjerna på jazzhimmelen som såkalt "Artist In Residence" til sommerens festival. Metheny, som har rukket å bli 46 år, blir værende hele uka og skal spille en rekke konserter.


Pat Metheny: Trio-Live

(22.12.00) De siste par åra har Pat Metheny brukt mye av sin energi sammen med en trio som har lagt verden for sine føtter. Vi får være med på triumfferden gjennom denne dobbelt-cden innspilt på de fleste kontinenter.


Lyle Mays: Solo - Improvisations For Expanded Piano

(12.07.00) 46 år gamle Lyle Mays har i rundt 25 år vært blant de viktigste og mest innflytelsesrike tangentmenn og lydskapere i greneselandet mellom jazz og andre moderne uttrykk i egenskap av å være Pat Methenys høyre hånd - om ikke ennå mer. Med denne soloutflukten får vi i større grad enn noensinne vite hvem Lyle Mays er og at både han sjøl og vi inviteres med på en spennende oppdagelsesferd er hevet over tvil.


Pat Metheny: Trio 99>00

(24.02.00) Pat Metheny er en av jazzens største suksesshistorier. Hvordan man enn snur og vender på det har han oppnådd sin enorme suksess ved hjelp av kvalitet i alt han har foretatt seg. Hans nye trioinnspilling bekrefter inntrykket.


Kurt Rosenwinkel: The Enemies Of Energy

(18.02.00) Da tar vi like godt sjansen og stikker haka fram: Den neste store gitaristen i kjølvannet etter Bill Frisell, Pat Metheny og John Scofield heter Kurt Rosenwinkel.


Pat Metheny: A Map Of The World

(09.12.99) Ett uvanlig skritt kanskje, men likevel: Herved anbefales en film jeg ikke har sett. Årsak: Hvis den er tilnærmelsesvis så vakker som musikken Pat Metheny har skrevet til den og spiller i den, så den bare være bra.


Jim Beard: Ad.Vo.Cate

(17.11.99) Det siste tiåret har en rekke ”talentspeidere” skjønt at det å ha Jim Beard med på laget ville bety et stort pluss reint musikalsk. Tangentvirtuosen har bidratt både live og på cd hos folk som Wayne Shorter, Pat Metheny, John Scofield, John McLaughlin, Mike Stern og saksofonisten Bill Evans – stort bedre attest er det ikke mulig å få.


David Bowie: 'Hours...

(28.09.99) Har du hørt den nydelige sangen David Bowie lagde sammen med gitaristen Pat Metheny, ”This Is Not America”? Akkurat den stemninga hviler over åpningskuttet og førstesingelen, ”Thursday’s Child”. Og lenger unna Tin Machine har han vel neppe vært i sin karriere?


Jim Hall & Pat Metheny: Jim Hall & Pat Metheny

(06.05.99) Pat Metheny er i manges ører vurdert som den ledende moderne gitaristen. Jim Hall har i årevis vært Methenys inspirator og læremester. Når de to endelig har bestemt seg for å sette hverandre musikalsk stevne, kan det umulig gå galt.


Gary Burton: Like Minds

(22.01.99) Vibrafonisten Gary Burton, pianisten Chick Corea, trommeslageren Roy Haynes, bassisten Dave Holland og gitaristen Pat Metheny er hver for seg noen av verdens aller mest utrykksfulle, personlige og dyktige jazzmusikanter. Her har Burton greid å samle laget for aller første gang, og resultatet har blitt akkurat så strålende som man kunne ha lov til å håpe på.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!