Nitin Sawhney: Prophesy

Måste jag få be om den allra största tystnad: Dette er alvor. Nitin Sawhney har med sitt femte album kommet opp med ei kultskive av dimensjoner. "Prophesy" er ikke så heftig som Trickys "Maxinquaye", og egentlig ganske annerledes - likevel. I skjæringspunktet mellom allverdens folkemusikk, pop, jazz og house står "Prophesy" som en påla. Om noen musiker per i dag lever etter parolen om å ta historia med seg inn i framtida - ja, så heter mannen Nitin Sawhney.


Han begynte med klassisk piano, men spiller i dag stort sett alt mellom himmel og jord som lar seg bespille. Han er britisk-asiat; andre generasjons innvandrer - et utgangspunkt for musikalske seilaser som i og for seg burde være vidtfavnende nok. Men Sawhney stopper ikke der.

Etter at de grunnleggende ideene til "Prophesy" var på plass, la han ut på ei laaaaang reise. Brasil, Sør-Afrika, India, Australia, USA, Spania... overalt henta han inspirasjon. Stemninger.

Resultatet er et praktverk av ei plate som på uforlignelig vis speiler kloden anno 2001, og en gjennomgående fortellerstemme sier sitt om at Sawhney er en mer enn normalt reflektert herremann.

Men først og fremst handler dette om musikk. Fullstendig unik musikk.

Det fortelles at flere hundre musikere har vært involvert. God knows. For meg kunne plata like gjerne vært produsert på Sawhneys kjøkken.

Det er vanskelig å si hva det egentlig er, men kanskje er det trip hop - i en slags utvida, global forstand. I denne sammenhengen er kamp mot globaliseringa fullstendig feilslått!

På gjestelista: Natacha Atlas, Nelson Mandela, Trilok Gurtu m.fl.

Ei revolusjonerende flott plate! The soundtrack of our lives.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Den intellektuelle indiske middeklassens dilemma

(06.07.00) Nitin Sawhney har høsta stor annerkjennelse for sine multikulturelle east-meets-west-album de siste åra, og forventningene var således store i forhold til deres opptreden i Caledonien Hall onsdag. PULS krigskorrespondent kom en erfaring rikere ut i igjen en drøy time seinere.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.