Nitin Sawhney: Prophesy

Måste jag få be om den allra största tystnad: Dette er alvor. Nitin Sawhney har med sitt femte album kommet opp med ei kultskive av dimensjoner. "Prophesy" er ikke så heftig som Trickys "Maxinquaye", og egentlig ganske annerledes - likevel. I skjæringspunktet mellom allverdens folkemusikk, pop, jazz og house står "Prophesy" som en påla. Om noen musiker per i dag lever etter parolen om å ta historia med seg inn i framtida - ja, så heter mannen Nitin Sawhney.


Han begynte med klassisk piano, men spiller i dag stort sett alt mellom himmel og jord som lar seg bespille. Han er britisk-asiat; andre generasjons innvandrer - et utgangspunkt for musikalske seilaser som i og for seg burde være vidtfavnende nok. Men Sawhney stopper ikke der.

Etter at de grunnleggende ideene til "Prophesy" var på plass, la han ut på ei laaaaang reise. Brasil, Sør-Afrika, India, Australia, USA, Spania... overalt henta han inspirasjon. Stemninger.

Resultatet er et praktverk av ei plate som på uforlignelig vis speiler kloden anno 2001, og en gjennomgående fortellerstemme sier sitt om at Sawhney er en mer enn normalt reflektert herremann.

Men først og fremst handler dette om musikk. Fullstendig unik musikk.

Det fortelles at flere hundre musikere har vært involvert. God knows. For meg kunne plata like gjerne vært produsert på Sawhneys kjøkken.

Det er vanskelig å si hva det egentlig er, men kanskje er det trip hop - i en slags utvida, global forstand. I denne sammenhengen er kamp mot globaliseringa fullstendig feilslått!

På gjestelista: Natacha Atlas, Nelson Mandela, Trilok Gurtu m.fl.

Ei revolusjonerende flott plate! The soundtrack of our lives.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Den intellektuelle indiske middeklassens dilemma

(06.07.00) Nitin Sawhney har høsta stor annerkjennelse for sine multikulturelle east-meets-west-album de siste åra, og forventningene var således store i forhold til deres opptreden i Caledonien Hall onsdag. PULS krigskorrespondent kom en erfaring rikere ut i igjen en drøy time seinere.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.