Nitin Sawhney: Prophesy

Måste jag få be om den allra största tystnad: Dette er alvor. Nitin Sawhney har med sitt femte album kommet opp med ei kultskive av dimensjoner. "Prophesy" er ikke så heftig som Trickys "Maxinquaye", og egentlig ganske annerledes - likevel. I skjæringspunktet mellom allverdens folkemusikk, pop, jazz og house står "Prophesy" som en påla. Om noen musiker per i dag lever etter parolen om å ta historia med seg inn i framtida - ja, så heter mannen Nitin Sawhney.


Han begynte med klassisk piano, men spiller i dag stort sett alt mellom himmel og jord som lar seg bespille. Han er britisk-asiat; andre generasjons innvandrer - et utgangspunkt for musikalske seilaser som i og for seg burde være vidtfavnende nok. Men Sawhney stopper ikke der.

Etter at de grunnleggende ideene til "Prophesy" var på plass, la han ut på ei laaaaang reise. Brasil, Sør-Afrika, India, Australia, USA, Spania... overalt henta han inspirasjon. Stemninger.

Resultatet er et praktverk av ei plate som på uforlignelig vis speiler kloden anno 2001, og en gjennomgående fortellerstemme sier sitt om at Sawhney er en mer enn normalt reflektert herremann.

Men først og fremst handler dette om musikk. Fullstendig unik musikk.

Det fortelles at flere hundre musikere har vært involvert. God knows. For meg kunne plata like gjerne vært produsert på Sawhneys kjøkken.

Det er vanskelig å si hva det egentlig er, men kanskje er det trip hop - i en slags utvida, global forstand. I denne sammenhengen er kamp mot globaliseringa fullstendig feilslått!

På gjestelista: Natacha Atlas, Nelson Mandela, Trilok Gurtu m.fl.

Ei revolusjonerende flott plate! The soundtrack of our lives.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Den intellektuelle indiske middeklassens dilemma

(06.07.00) Nitin Sawhney har høsta stor annerkjennelse for sine multikulturelle east-meets-west-album de siste åra, og forventningene var således store i forhold til deres opptreden i Caledonien Hall onsdag. PULS krigskorrespondent kom en erfaring rikere ut i igjen en drøy time seinere.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.