Ricky Martin: Ricky Martin

Plateindustriens største mjælkeku for tid, ved siden av Andrea Bocelli. Har Ricky Martin noe å fare med?



”Livin’ La Vida Loca” åpner ballet; og her er faktisk ball et helt presist begrep. Ricky Martin er fart & gøy, i en helt annen pop-tradisjon enn hva vi vanligvis forholder oss til. Latin-varianten – men faktum er at mannen låter som Frank Zappa i åpningstonene! Som om ikke det var nok, er neste låt som klipt fra en session med Sting...

Er han ikke den første som har slått gjennom i Vesten med denne type musikk på denne sida av Gypsy Kings? (Nå mener jeg selvfølgelig ikke at Latin-Amerika ikke er ”Vesten”, men...) Her er det røde og svarte, korte som lange, tyllkjoler som gjelder. Samba & passo doble & cha cha cha og hva det heter alt sammen (Knut Bjørnsen er for øyeblikket ikke tilgjengelig). Innslagene av streit, anglo-amerikansk pop er utelukkende tilstede som tamt, stort sett meget tamt, krydder.

Jeg har sans for måten han instrumenterer låtene sine på. Her er snev av arabiske tonganger, masse akustiske gitarer - men først og fremst store og deilige doser blåsere; først og fremst trompeter, selvfølgelig. Det er ikke saxofoner og tromboner som kunngjør at det er fest i Villa Copa Sevilla.

Og Madonna? Jo, hun – og Meja, i hver sin duett. Jeg tipper Mejas klassiske midtempo-pop i ”Private Emotion” vil gjøre det skarpest. Det er en sånn låt Joe Cocker eller Bryan Adams kunne gjort med hvem-som-helst når-som-helst. (Bare vent.)

Ja, du leser riktig. Jeg syns faktisk denne ungpike-hjerte-knuseren kunne gjort adskillig dummere ting i livet enn å lage sitt first english album. Det er’ke no’ feil med streit latin-pop så lenge den styres av Senor Martin.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ricky Martin blir Zorro

(18.04.01) - Jeg vil ha en uimotståelig spanjol med en stemme som kan trollbinde, uttalte regissør for musikal-oppsetninga av Zorro i London - Adam Kenwright - i forrige uke, etter å ha avvist spekulasjonene rundt Robbie Williams i samme rolle. Nå er spanjolen funnet, og selvfølgelig ble det Ricky Martin.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!