Seven: Powerpop med attitude

(Oslo/PULS): Fredag i Oslo. Det finnes mye å gjøre i Oslo, blant annet kan man gå på John Dee å sjekke ut to av Norges up&coming band, Shire og Seven. Det er mye spennende på gang i norsk rock for tiden, så man gjør lurt i å få med seg så mye som man kan… Vel 130 personer hadde de samme tankene som meg denne kvelden.


Seven, Shire / /


Dessverre gikk klokken fortere enn planlagt, så Shire hadde allerede begynt før undertegnede fikk somlet seg ned. Tre låter var alt som gjensto; den nye singelen "Car", "Paragliding" og "Wake-Up Call".

Sinatra-coveren "Something Stupid" har tidligere blitt spilt en del på radioen, og er en ganske stor motpol til den melankolske og triste EPen "December Light". De tre nevnte låtene lå langt nærmere powerpop a là Weezer, som også preger "Something Stupid"-coveren, og jeg likte det!

Shire fremsto passe fandenivolske på scenen, og bassist Mads hadde en attitude som minnet skremmende mye om Gene Simmons, det var så man ventet på at han skulle begynne å spytte litt blod eller flammer... Dette bør være et band for rockeklubber landet rundt.

SEVEN

Etter en halvtimes pause med Wannadies på anlegget dukker Seven opp. I løpet av den snaue timen de spilte fikk de vist at de har et stort potensiale hos publikum litt på siden av Briskeby-fansen. For en sammenligning med nettopp Briskeby er vanskelig å unngå.

Live ligger lydbildene ganske tett opp mot hverandre, poprock med 80-talls inspirert synthinnslag, og kvinnelig vokalist med stor autoritet og utstråling. Forskjellen kommer best til utrykk gjennom vokalist Anette Gil, som har en større bredde og mer trøkk i stemmen enn frk. Karlsnes, og stemmen svinger fra høyt til lavt med stor selvfølgelighet.

I låta "Recognition" låter hun til tider også som Vibeke Saugestad når hun går ned i de dype partiene. "Super", "Hush", "City Ball" og "Honey" gir et inntrykk av at Seven har et jevnere bedre låtmatriale enn Briskeby, om enn ikke så lett tilgjengelig for den gjennomsnittlige platekjøper.


SEVEN: I Oslo skjer det mye... (Foto: Jupskås)

Keyboardinnslaget gir et mer særeget lydbilde, der de tar elementer fra 80-tallet og gjør det om til noe eget, med spesielle små effekter som understreker soundet. På scenen fremstår Anette Gil litt mer vampete enn Lise Karlsnes, en tøddel mer Wendy James og Debbie Harry, der hun står i en psykedelisk 70-talls kjole og nettingstrømper.

I den helt nye låten "At The Six Or Seven’s" er vokalen lagt lenger bak i lydbildet, og messes frem monotont, det hele minner litt om U2s "Numb". Bandet virker trygge og samspilte, om enn noe reserverte. Det er først på de siste to låtene, da de tydelig har fått spilt av seg de verste nervene, at de slipper seg helt løs.

Når det hele avsluttes med "Honey", tusler jeg ut i natten med en tanke om at det er mye spennende som skjer i norsk musikk for tiden...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Seven: The Fifth

(14.11.09) Det er noen år siden bandet Seven fikk riksoverskrifter, men bandet lever i beste velgående. "The Fifth" er definitivt et eksempel på det.


Seven: Don’t Change Lover In The Middle Of The Night

(31.01.05) Oppskriften er gitarbasert rock krydret med synth der melankoli og senualitet er satt som stemning. Anette Gil og resten av Seven fremstår som et middelmådig rockeband som kunne tjent på å våge mer.


Seven: French Kiss

(10.03.03) De er sikkert dritt lei av å bli sammenlignet med Briskeby, men det er nå en gang den beste matchende preferansen. "French Kiss" er bandets andre langspiller.


Seven: Thives Like Us

(09.10.02) Det har gått litt sakte framover for det kritikerroste bandet Seven, etter at de vant Zoom for et par år siden. Fjorårets utgivelsen "At Sixes And Sevens" fikk gjennomgående sterke anmeldelser, men denne EP`en - som skal være en teaser foran neste års langspiller, gir ikke akkurat skyhøye forventninger.


Seven: At The Sixes And Sevens

(16.08.01) Alternativt? Nei, ikke så veldig. Bra? Ganske. Øya-headlineren Seven er klar med sin etterlengtede langspill-debut.


Øyafestivalen: Norges mest spennende

(14.08.01) (Oslo/PULS): Øya midt i Gamlebyen, en lørdag i august, solskinn og truende skyer om hverandre. Heldigvis valgte de mørke skyene å ikke gjøre noe ut av seg, i motsetning til dagen før. Det ble altså en tørrskodd dag i Middelalderparken. Og takk for det!


Mange nye navn til Øyafestivalen

(26.06.01) - Dette blir en historisk festival! Folk kommer til å prate om den første Øyafestivalen i Middelalderparken i flere tiår framover. Slik åpna So What-sjef Claes Olsen pressekonferansen som skulle avsløre tilveksten på årets Øyafestivals bandliste. Etter å ha forsøkt seg i fem år med å få de amerikanske artcore-rockerne Blonde Redhead hit, har endelig Claes lyktes. Ellers er Pinsens store So What-konsert med kanadiske Danko Jones allerede legendarisk, og festivalledelsen kunne stolt legge til også dette navnet på lista. Festivalen strekker seg i år over tre dager, fra torsdag 9. til lørdag 11. august. Torsdagen foregår konsertene imidlertid på klubbnivå i sentrum.


Katthult, Seven og Vidar Vang i Frognerbadet

(28.05.00) Usigna norsk band får nok en gang en så sentral plass som det er mulig å gi dem på Norwegian Wood. På topp av Pepsi Rockscene-plakaten: Katthult, Seven og Vidar Vang.


Seven: If You Want To Play (ep)

(22.02.00) Lo-Fi indie-pop. Variert, spennende arrangert. I front: En (hovedsakelig) forvrengt, sart-men-likevel-autoritær kvinnerøst.


Norsk Kulturråd har fordelt nesten 2 millioner

(22.02.00) Krøyt, Madrugada, Beezewax, Sister Sonny, Bønkers, Dipsomaniacs, Seven, Tolv Volt, Gluecifer, Palace Of Pleasure… Noen setter kursen utaskjærs, andre holder seg i Kongeriket. Felles for disse – og ganske så mange andre band – er at de har fått turné-støtte fra Norsk Kulturråd.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.