Magazine: Magazine...(Where The Power Is)
Howard Devoto var i sin tid med på å sette standard for kaskader av unge punk- og new waveband da han var vokalist i Buzzcocks. Deres første 7" - EPn "Spiral Scratch"(januar '77) - vare nemlig den aller første 7" fra den nye bølgen, som var gitt ut av bandet selv, på deres New Hormones Records. Devoto slutta imidlertid ganske raskt i Buzzcocks, og starta opp det mer eksperimentelle Magazine, som foregrep 80-tallet et par år i forveien. A Definite Guide To Magazine, kaller plateselskapet denne samlingen av låter fra Magazines fire studioalbum fra tidsrommet 1978-81.
I '91 ga Magazine ut en samleskive kalt Scree. Den inneholdt alle singelene, fortsett fra de fire mest kjente A-sidene. Obskuriteter, kalles sånt. En større samling obskuriteter er nå på vei iform av en 3-CDers boks med rarieteter, b-sider og Peel-sessions, melder Virgin Records.
Denne samlinga er derimot viet de låtene Magazine først og fremst vil bli huska for, pluss noen til. Her foreligger låter nesten jevnt fordelt fra de fire albumene.
Fra debutalbumet Real Life, som på mange måter markerte overgangen til post-punken, får vi selvfølgelig "Shot By Both Sides". Den ble gitt ut på singel i februar '78, og fremdeles står som en påla og påminner oss om den desillusjonerte tida etter Pistols og punkens sammenbrudd. Låta klatra opp til en respektabel 41. plass på de britiske listene, forøvrig den høyeste singel-listeplassering Magazine oppnådde.
Verdt å nevne er også 7"ern "The Light Pours Out Of Me" og åpningslåta fra debutalbumet, "Definitive Gaze", med Devotos filosofiske observasjoner fra sitt fugleperspektiv: I've got this bird's eye view, and it is in my brain...so this is Real Life.
Av essensielle spor fra denne perioden, som er utelatt her, er b-sida på debut-7"ern, "My Mind Ain't So Open", foruten "My Tulpa", og muligens singlene "Touch & Go" og "Give Me Everything".
I 1979 kom oppfølgeren, Secondhand Daylight, en så kjølig sak at det ble spekulert i om den var spilt inn utendørs vinterstid. Fra denne får vi servert blant annet singelen "Rhythm Of Cruelty", det nærmeste Magazine var straight rock på dette albumet, og den isende "Permafrost", udødeliggjort gjennom linjene I will drug you and fuck you, under permafrost.
Magazine markerte overgangen til 80-tallet med albumet The Correct Use Of Soap, omtrent samtidig som Joy Divisions Ian Curtis så Klaus Kinsky i Woyçek, og hang seg i uthuset umiddelbart etterpå.
Albumet viste et varmere, mer melodiøst Magazine, funkflørtende og utadvendte. Singelen "Sweetheart Contract" nådde 54. plass på UK-listene, men den vil først og fremst bli huska for klasikker'n, den poppa "A Song From Under The Floorboards", covra av blant andre australske My Friend The Chocolate Cake, på albumet Brood i '94.
Howard Devoto trakk seg fra Magazine i mai '81, rett før de skulle gi ut albumet Magic Murder And The Weather, for å satse på solokarriere. Skiva bærer også preg av et band over middagshøyden og er her bare representert med to låter, 7"ern "About The Weather" i tillegg til den lystige "This Poison".
Deres til da trofaste gitarist, John McGeoch, hadde allerede forlatt gruppa, for å satse tyngre i Siouxsie & The Banshees og Steve Stranges nyromantiske Visage. Seinere fant vi han også igjen i Public Image Ltd. Hans fravær bidro nok til at keyboardist Dave Formula fikk dominere lydbildet mer enn tidligere.
Denne skiva er god dokumentasjon på et band og en brytningstid i britisk popmusikk, mellom punkens energiske utblåsninger og 80-tallets mer sofistikerte og kjølige omgangsform. Devoto vil bli stående som en av denne periodens største lyrikere, og ryktene sier at The Smiths' Morrisey hadde han i tankene da han skrev "The Last Of Famous International Playboys".
Del på Facebook | Del på Bluesky