Div. Art.: High Fidelity (filmusikk)

Så er den tilgjengelig på CD, musikken fra høstens store film for musikkelskere, High Fidelity. Og for å si det sånn, så lukter det litt "Absolute Music" av denne samler'n, selv om innholde er noen etasjer over utvalget av en gjennomsnitlig Eva Records-utgivelse.


I begynnelsen av skiva ligger de gamle klassikerne på rekke og rad: Rocky Ericksons 13th Floor Elevators "You're Gonna Miss Me", Kinks' "Everybody's Gonna Be Happy", Velvets "Oh! Sweet Nuthin'" og Loves "Always See Your Face".

Deretter dukker Dylan opp med "Most of The Time", fra Oh Mercy-albumet i '89. Kanskje ikke det den låta som vi kunne ønske oss, når selskapet likevel fikk linsensert en låt fra den kristna jøden. Men det skal nok sikkert match'e story'en i filmen også, så det var mange hensyn å ta her.

Så følger klisne ballader av Sheila Nicolls og The Beta Band, før Elvis Costello drar "Shipbuilding". Forøvrig en av få låter som ikke er best med orginalartist, men er å foretrekke i Robert Wyatts versjon fra '81.

Om Smogs sadcore, Jack Blacks blues eller Stereolabs ambientpop er representativt for hovedpersonens musikksmak, må jeg virkelig revurdere totalinntrykket fra hele filmen, men heldigvis reddes det hele inn av Veltvets klassiker "Who Loves The Sun" før Stevie Wonder runder det hele av med "I Believe" fra '72.

Den eneste låta jeg i tillegg savner fra filmen, er fra scenen i filmen der nerden Dick "legger grunninga" hos en av de kvinnelige kundene med sine fagkunnskaper om Stiff Little Fingers. Den scenen er ikke med i boka, men SLF fortjener unektlig en låt for gjøre kjærestepar av de to.

Ser man årstallsmessig på denne samlingen, slår det meg også hvor lite rein 80-tallsmusikk som er med her, tatt i betraktning at handligene egentlig kretser omkring folk som var unge i dét tiåret.

I beste High Fidelity-stil avrunder vi med en Topp Fem-liste over de beste låtene på skiva:
1. Velvet Underground: "Oh! Sweet Nuthin'"
2. Velvet Underground: "Who Loves The Sun"
3. Love: "Always See Your Face"
4. 13th Floor Elevators: "You're Gonna Miss Me"
5. John Wesley Harding: "I'm Wrong About Everything"


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nick Hornbys Gutter Er Gutter blir film

(30.11.00) Etter suksessen med High Fidelity, har regissørene Paul og Chris Weitz kasta seg over den tredje Nick Hornby-boka About A Boy (på norsk, Gutter Er Gutter). Horekunden Hugh Grant er tiltenkt hovedrollen som ungkaren Will.


Kjærlighet i vinyl-kulisser

(11.08.00) I kveld er det premiere på Stephen Frears filmatisering av Nick Hornbys legendariske og fem år gamle rockeroman "High Fidelity" på norske kinoer. Uansett er dette blitt en kjærlighetsfilm, mer enn en musikkfilm, og vinyl-nerdenes univers blir aldri noe mer enn kulisser. Likevel er det en utleverende og ærlig guttevinkling på penis-komplekser og pule-komplekser ("dumpa du meg fordi han var bedre enn meg i senga?"-dialog), som virker befriende på oss gutta. Og som forsåvidt bekrefter at vi nok tenker mer med det lille hue enn det store, og at alt vi ellers fortar oss er en forlengelse av kjønnsorganet.


Nick Hornbys High Fidelity i filmatisert premiere 11. august

(31.07.00) Kommunenes Filmcentral setter opp den amerikanske filmversjonen av Nick Hornbys kultkjærlighetsroman for platesamlere; "High Fidelity" på norske kinoer fredag 11. august. I følge amerikanske rapporter har regissør Stephen Frears klart overgangen fra London til Chicago og overføringen av dialogene fra boka riktig så bra.


Springsteen i "High Fidelity"

(23.03.00) Suksessromanen "High Fidelity" av den engelske forfatteren Nick Hornby er klar for lerrettet. På rollelista finner vi Bruce Springsteen - som spiller seg sjøl.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!