Chumbawamba: WYSIWYG

Anarko-pop'erne Chumbawamba har brukt to og et halvt år på å riste av seg suksessen etter megahiten "Tubthumper". Gitaristen Boff Whalley avslørte nylig at de tolv første låtene han skrev etterpå, ble forkastet på grunn av for stor Tubthumper-faktor. Alikevel har de latt hele 22 låter (de fleste dog meget korte) få plass på denne CDen, så her er det iallefall ikke snakk om at skrivesperre som følge av for stort oppfølgerpress.


Er så allsang-preg bannlyst på denne skiva? Absolutt ikke. Allerede på åpningsporet og singelen "I'm With Stupid" blir vi servert en poplåt som er skodd over tilsvarende lest. Men det er vel også den eneste likheten til deres største hit. For det skal mye til å lage en bedre og større hitlåt enn "Tubthumper".

Jeg mistenker bandet for å prøve å konkurrere med den hjernedøde delen av popmusikken, for så å snike en politisk bevisstgjøring inn bakveien. Iallefall er lydbildet forbilledlig rent, pent og polert og vokalharmoniene er vakre, men akk så lite dristige.

Chumbawamba bruker alle deler av populærmusikken fra rock, bossanova, soul, rap og folkemusikk til amerikansk erkecountry, honkey tonk og disneymusakk til å formidle et relativt klart politisk budskap. Det står det respekt av.

Det går ikke an å vurdere denne skiva som rein popmusikk isolert fra intensjonen i virkemidlene, like lite som man kan vurdere de politiske dobbeltbunnete tekstene isolert fra musikken og Chumbawambas selvbevissthet og posisjon i musikkverdenen.

Låtene glir over i hverandre på en måte som gjør denne skiva til en slags konsumerkonseptuell advarsel i seg selv.

Rent tekstmessig, er fremmedgjøring, overfokusering på individuell trygghet i konsumsamfunnet, moteindustrien og mediaslaver stikkord. Kommentarene til låtene er også tre ganger så lange som tekstene, noe som bekrefter det store formidlingsbehovet.

Låtmessig er det alikevel endel låter som bør trekkes fram. Foruten singelen, er jeg svak for "Pass It Along", "Hey Hey We're The Junkies", I'm Coming Out", "Jesus In Vegas" og "She's Got All The Friends That Money Can Buy".

Nevnes bør også deres akapella versjon av Bee Gees (stønn) fra '67, "New York Mining Disaster 1941". Den skal være inspirert av det tidligere medlemmet av den britiske folkmusikkgruppa The Watersons' Martin Carthy, og er alt annet enn det du forbinder med US-disco.

Uannsett skal vi prise oss over at det finnes band som Chumba, som en motvekt til den kommersielle konsummusikken på radio og i supermarkedet. Det ser ut som om år 2000 blir et år der selvbevisstgjøringa blir tvunget tilbake på agendaen. A splendid time is guaranteed for all who can afford it.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Chumbawamba med jubileum og dokumetar

(23.08.01) Anarkopostpunkerne i Chumbawamba hadde US-premiere på sin egen dokumentar - Well Done. Now Sod Off - på Chicago Underground Film Festival tirdag og bedyrer at de er i gang med ny skive til 20-årsjubileumet sitt i januar 2002. Istedet for å prøve ut hva som skal til for å lage en radiovennlig poplåt - slik de mislyktes med på fjorårets WYSIWYG - går de nå tilbake for å gjøre ting de har lyst til.


Chumbawamba spredde anti-fascisme i Østerrike

(08.08.00) Musikere og kunstnere generelt har i monn avlyst alle konsertene sine i Østerrike i protest mot Jörg Haiders maktovertakelse det siste halvåret. Unntak er TV Smith fra the Adverts, og nå også Chumbawamba.


Reed og Chumba til 'Kilde

(03.04.00) Fra nabolandet syd for Skagerak meldes det nå at album-aktuelle Lou Reed er klar for Roskilde, likeså anarkopunkerne fra Leeds, Chumbawamba. Rykter om flere er i omløp i Kongens by.


Ny skive fra Chumbawamba

(31.03.00) Leeds-baserte Chumbawamba, bandet bak en av tidenes beste "fotball"-sanger med "Tubthumping" fra '97, kommer med ny skive 10. april.


Bono og Clinton på Chumbawambas dødsliste

(19.01.00) Du husker Chumbawamba? Pønkelaget med utrolig hektende ”Tubthumping”? Som Vålerenga gjorde til sin under cup-finalen 1997? De fant hverandre som husokkupanter, og har alltid likt å provosere. Nå har de satt opp sin private dødsliste…


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!