Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen Foto: Per-Otto Oppi Christiansen

Nonne - ikke repetisjon, disiplin

Tromsø-duoen Nonne leverer arktisk groove med disiplin og dristighet – en musikalsk messe som blander mørketid og maskin, dub og drone, fest og alvor.


Nonne / Parkteatret / 22.10.25


Tromsø har levert kvalitetsmusikk jevnt og trutt siden Pussycats fikk tenåringer til å besvime på 60-tallet. Deretter kom punkens arktiske fortropp med Norgez Bank, Jørn Hoels varme poprock på 80-tallet, Bel Cantos verdensmusikk og en elektronika-eksplosjon på 90-tallet med Röyksopp, Mental Overdrive, Biosphere, Rune Lindbæk og Frost.

Deretter drysset det popstjerner fra himmelen — Lene Marlin og Espen Lind/Sway (var de ikke et par en gang?) — før 2000-tallet bød på folkelige Violet Road, rappere som Oter og Klish, og en punk/hardcore/rock-renessanse med The Wolves, LÜT og Heave Blood & Die. Puh! Og ja, vi glemmer garantert noen.

Er det noe med lyset? Eller fraværet av det? Melankolien og den arktiske klangen henger sammen som mørketid, midnattssol, nordlys og måneskinn. Inn på denne scenen trer duoen Nonne frem – egenartede og sublime på én gang. De låner kanskje litt fra ting vi har hørt før, men filtrerer det gjennom sitt eget, kreative musikalske univers. Musikken er svevende, psykedelisk og groovy, dronete og dubete, stramt og dritsmart – analog varme møter digital kulde, og resultatet er hypnotisk. Den er aldri kjedelig.

På Parkteatret onsdag kveld feiret de slippet av sitt ferske selvtitulerte andrealbum med en konsert som beviser at låtene fungerer svært så bra live. Gjennom den drøye timen ble publikum fanget i et sakralt groove-rom – et sted mellom en følelsesmessig renselse og (Manchester) klubb. De spiller analogt - det lyder digitalt.

Sjekk ut det stemningsfulle albumet selv. Mine fav.: «Lær dæ gå», «Medvind» «I et anna liv» - sjekk også «Ikke Normal».

Som Mark E. Smith (The Fall) en gang sa: It's not repetition, it's discipline.
Nonne har skjønt det.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.