Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen Foto: Ketil Martinsen
Foto: Ketil Martinsen

Slitesterke «Horses» holder seg godt live

Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Patti Smith / Sentrum scene / 18.10.25


Med stor verdighet og tilstedeværelse gikk snart 79 år gamle Patricia Lee Smith (født 30. desember 1946) løs på sin mest kanoniserte utgivelse "Horses", utgitt 10. november 1975. "Horses" var en bandskive, selv om den prydes av Robert Mapplethorpes berømte coverbilde og Pattis navn. Vi skulle derfor naturligvis gjerne hatt flere av de involverte med på denne markeringen. Men kveldens musikere nærmer seg verket med både dignitet og engasjement.

Patti er fortsatt i god vigør og myk i leddene. Hun har fremdeles den åndelige, spirituelle kraften og tilstedeværelsen - om enn kanskje ikke i like stort monn som da anmelder opplevde henne live første gang på Norwegian Wood (2011). Men det er der ennå, en aura av noe ekstra.

Vi starter opprørsk og rebelsk der punkpoeten nekter å ta imot tilbudt frelse i deres versjon av Them- låten "Gloria", som sammensveiset med Wilson Picketts "Land" bringer denne sesjonen til ende. Raseri og primal blues med røtter i Bob Dylan, Jimi Hendrix og den franske poeten Rimbsmaud, men også et frempek mot den nye tiden, punk og new wave på CBGB og Max, Kansas City. Patti Smith er like mye tradisjonalist som fornyer.

Men det er også plass til magi, poesi og drømmer. Snart står Smith resiterende fra sin medbrakte bok og passer på å hylle avdøde helter som Jim Morrison.
"Birdland" gjøres i en mer jazza utgave enn på originalen. Versjonene er ellers tro not originalen, uten å bli stive. Det blir både klart og tydelig hvilket markant album dette var, og hvor fint det var da plater ble formet som en tiltenkt helhet, snarere enn løst sammensatte låter.

Det var en gave å få høre det 50-årsjubilerende albumet "Horses" spilt i riktig rekkefølge av to av de originale musikerne, og et ellers sterkt band der sønnen Jackson Smith, 43 år, tok seg av bassen i stedet for Ivan Kral.

Patti sier hun kommer tilbake, men må ha en pissepause.

Bandet gjør en inspirert medley-hyllest til Television med «Marquee Moon», «See No Evil» og «Friction», etterfulgt av høydepunkter fra Patti Smiths lange karriere. Girl in Reds innhopp på ekstranummeret "People Have The Power" gjorde det til en internasjonal nyhetsnotis på linje med Rosalias deltakelse i Madrid, og slik Brad Pitts inntreden i London dager i forveien skapte overskrifter.

Tony Shanahan fyller Richard Sohls oppgaver på keyboard/piano før han i konsertens andre del også finner frem bass gitar og rocker løs, ved siden av å tilføre viktig backup vokal for kjæresten Patti. Lenny Kaye holder liv i de minneverdige lead gitar-riffene. Stilsikkert og karismatisk. Trommeslager Sebastian Rochford fylte som så ofte inn for Jay Dee Daugherty; han har dessverre ikke helse til å være med på denne turneen.

Smith gir oss underveis fin bakgrunnsinformasjon og nærhet til materialet. Mer lavmælte låter som "Ghist Dance" og "Peaceable Kingdom" står ut i denne delen av konserten. Energien, nærværet og trøkket i kommunikasjonen med publikum på "Dancing Barwfoot" og avsluttende "Because The Night" fungerer også strålende.

Helheten? Dette ble en virkelig fin kveld. Vi tar både med oss et grundig, fokusert nærlys på et sentralt album, og eksempler på en artist som med integritet, musikalitet og gode låter har engasjert seg sterkt også langt utenfor musikkscenen - som i Palestina-saken eller situasjonen for hopi-indianerne.

Men nå skal jeg jaggu hjem og finne frem "Horses"!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Magisk kveld med Patti Smith

(21.06.23) Because the night, liksom. I noen øyeblikk følte vi at vi var til stede på verdens beste rockekonsert – ever. Patti Smith på Sentrum Scene utvikla seg etter hvert til rein magi.


Patti Smith til Sentrum Scene

(16.12.22) Finn fram kalenderen: 20. og 21. juni neste år stiller Patti Smith med fullt band på Sentrum Scene.


Patti Smith lager coveralbum

(09.01.07) Patti Smith - som 12. mars innlemmes i Rock And Roll Hall Of Fame - slipper senere i år en plate hvor hun presenterer sine egne versjoner av låtene til folk som Jimi Hendrix, Bob Dylan og Neil Young.


Patti Smith for dyr for Norge

(31.05.01) Rune Lem hos Gunnar Eide Concerts la inn et bud på Patti Smith foran hennes forestående Europa-turné i juli, men det var tydeligvis ikke høyt nok. Dama skal etter planen gjøre konserter i mellom-Europa uka før St. Hans, og får assistanse av R&B'erne Usher når hun entrer London og Hackneys nye konssertsted - Ocean - i de døgnene sola snur.


Ramones og Pistols til R'n'R Hall Of Fame?

(28.05.01) Ramones, Sex Pistols, Patti Smith Group, Talking Heads, Boston og Tom Petty & the Heartbreakers leder an som mulige kandidater til å bli valgt inn til neste års utvidelse av Rock and Roll Hall Of Fame. Grunnen til at disse nå er aktuelle er at en artist ikke kan velges inn før det har gått 25 år sida vedkommende gjorde sine første innspillinger.


Patti Smith forlater Arista

(16.05.00) Patti Smith forlater plateselskapet Arista i protest mot at grunnlegger'n Clive Davis (66) tvinges bort fra selskapet av moderselskapet BMG. Han blir erstattet av den yngre r & b-produsenten Antonio "L.A" Reid.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.