André 3000 på musikalsk villspor

For to år siden spilte han trefløyten på en middelmådig måte, og i år klunker han surt på pianoet. Det er virkelig på høy tide for André 3000 å vende tilbake til hiphopen!


Det er vanskelig å vite helt hvor man skal begynne med utgivelsen «7 Piano Sketches». Det høres ut som et ambisiøst, men dypt forvirret forsøk på å lage noe fritt, søkende og kanskje spirituelt – men resultatet fremstår mest som en musikalsk blindvei. Som om André 3000 har satt seg ved pianoet uten plan, retning eller egentlig hensikt, og bare latt fingrene vandre i håp om at noe meningsfullt skulle oppstå.

I stedet får vi altså et lydlandskap som virker mer tilfeldig enn intuitivt, mer kaotisk enn kreativt. Pianoet klimprer som om det leter etter en melodi som aldri kommer, og det er påtrengende, men uten retning – som om han prøver å kommunisere noe, men absolutt alt mangler. Det gjør litt vondt å høre på.

Det hele minner om et slags musikalsk teaterstykke uten manus. En performance mer enn en komposisjon. Det kan selvsagt være bevisst – kanskje dette er ment som en meditasjon over uro, rastløshet, eller åndelig forvirring. Men om dét er tilfellet, lykkes han ekstremt dårlig i å formidle dette til lytteren.

Dette er utrolig frustrerende, fordi André 3000 er en av vår tids mest kreative og uforutsigbare artister. Nettopp derfor er det også så skuffende at dette prosjektet føles så tomt. Ikke som en stille ettertanke, men som et ekko av noe som aldri ble tenkt ferdig.

Mest av alt føles dette som et verk som får oppmerksomhet primært fordi avsenderen er kjent. Hadde dette vært laget av en ukjent artist, er det høyst tvilsomt om noen ville brukt tid på det.

Konklusjonen blir derfor ganske enkel: Dette er ikke et album av særlig musikalsk verdi – verken som lytteopplevelse, stemningsskapende verk eller kunstnerisk utsagn. Det etterlater mest forvirring, og en følelse av at det som kunne vært vakkert og nyskapende, endte som en musikalsk villfarelse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

André 3000: Keiserens nye klær!

(12.08.24) But I respect the hustle …


André 3000 går sine egne veier, og blåser i hiphop fansen, bokstavelig talt.

(19.11.23) Du trenger ikke å være i tvil lengre. André 3000 er en kunstner som bare tilfeldigvis valgte hiphop som sitt medium de første 20 årene av sin karriere. Nå er det fløyta som leder an.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.