Unge Obi i fokus - noe så alvorlig

Har Unge Obi kommet opp med en stolpe i norsk populærmusikk?


Det er ikke hver dag vi anmelder hiphop her i PULS. (Ikke fordi vi ønsker det sånn, men rett og slett fordi vi forgjeves har søkt en hiphop-elsker i redaksjonen.) Noen ganger stopper vi likevel opp, som i 2022, da Kendrick Lamar ga ut «Mr. Morale & The Big Steppers».

Dette har med musikalitet å gjøre. Det er med hiphop som med alle andre sjangere. Kjedelig og dårlig musikk er og blir kjedelig og dårlig musikk. Som Duke Ellington (1899-1974) sa: “There are two kinds of music: good music and the other kind.”

Unge Obi henter inn støtte fra Køber, Simon Alejandro, Lars Vaular og Mae. Men dette er Obis album, from A to Z.

Han rapper like fort som Eminem, og har mye på hjertet. Han snakker om «jævla detaljer», og jeg får ikke på noen måte med meg alle detaljene i hans poesi. Men han mener at tomprat er visvas, så mye skjønner jeg. En åpenbart samfunnsengasjert ung mann, og mer enn bare sånn middels interessert i fotball. Fins det sammenheng mellom crosspasning, sportsvasking og Dustin Hoffman?

Altså – det er så mye god musikk her. Ved siden av Kendrick Lamar, kommer jeg til å tenke på «Cantaloop», superhiten Us3 ga ut i 1993. Jazz som beat, hiphop i vokalen.

Mye av æren for dette strålende resultatet skal tillegges produsenten Mikke. Han har skjønt dette med å mikse organisk soul/jazz og hiphop.

Et sted i bakgrunnen hører vi noen si noe sånt som «Obi, du skriver historie, Obi – si det til dem». Hør på «Hybris», og du vil forstå.

For å si det på Obi-språk: Det mener jeg, ass.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lyden av Bjørn Eidsvåg – og Tix?

(21.04.23) Har Tix og Bjørn Eidsvåg mer til felles anno 2023 enn at de gir ut ny singel på samme dag? Lyden, for eksempel?


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!