Remastret Munch vekker åttitallsnostalgien

Når mine jevnaldrende klager over hvor gamle de er blitt, tenker jeg bare: «Ha! Hadde jeg vært yngre hadde jeg aldri hatt så mange sjukt feeeete konsertopplevelser!!!». Ikke minst fordi jeg fikk oppleve Munch live.


Rett nok bare én gang, 6. desember 1991, men heldigvis kom den på skive. Jeg er litt usikker på hvor mange eks jeg har måttet kjøpe av Munch «Live» (1992) opp gjennom, for den har seriøst fått kjørt seg. En av mine aller første konserter på Rockefeller og jeg tør påstå at ingen siden har hatt så enorm scenetilstedeværelse (for meg) som Ivar Mykland. Det var en helt fantastisk magisk kveld.

At Munch ble startet på min fjortenårsdag og la opp på min nittenårsdag har selvfølgelig ingenting å gjøre med at jeg synes at de antageligvis er Det Mest Interessante Norske Bandet Noensinne.

Det har aldri noensinne vært et band som Munch. Lydbildet deres er så unikt, så sært, så støyete uten at det egentlig er så mye støy. Av og til tenker jeg at det neppe finnes noe «avant garde» band jeg ikke liker, selv om det sikkert gjør det, men mye av det jeg lytter til havner i den kategorien. Industrial, rock, synth, kunst, overjordisk, seigt, mørkt, hinsides all fornuft. For hvordan kan man egentlig beskrive musikken til Munch?

Det er så mye lyder og instrumenter og sammen er lydbildet gigantisk. Hør bare på den hjemsøkende saksen på «Guilt», eller den suggerende bassen i «Addicted». Og gjennom det hele, den smått psykotiske, intense, overjordiske stemmen til Ivar Mykland.

Quartfestivalen 1994 ble avsluttet med gigantprosjektet «Dawn at Vara», der Mykland var en av arrangørene. Et helt sjukt bra teknoparty (dog dekker betegnelsen eventet så altfor dårlig) i Kasematte Møvig. Byggverket fra 1944 er surrealistisk brutalistisk og i mitt hode er det ikke noe lokale som hadde passet bedre til Munch. Når jeg nå hører den remastra versjonen av «Live» tenker jeg at disse låtene hadde passet perfekt til en skrekkfilm iscenesatt i Kasematten.

Som barn syntes jeg at B-siden til «Heroes» (Bowie, 1977) var litt skummel å høre på, kveldstid, om jeg var alene hjemme. Jeg har tidvis hatt samme følelse med Munch. Det er så hypnotiserende, suggerende, intenst, organisk, det fyller kroppen. Ikke minst blir jeg så glad når jeg hører skiva, fordi jeg var så heldig at jeg faktisk fikk oppleve dem live. Jeg aner ikke hvor mange tusen band jeg har sett live i årenes løp men denne konserten, den er fortsatt blant mine topp fem, for den var så utenomjordisk (det er en grunn til at Harald Hempel på lys anerkjennes som et medlem av bandet).

Tenk at lille Norge hadde så musikalske genier på 80-tallet. I følge «Ti i skuddet» lista fra desember 1986 lyttet Norge stort sett til Bryan Adams, Bon Jovi, Bonnie Tyler, Cutting Crew og Status Quo. Fem år senere var det Michael Jackson, Bryan Adams, Bonnie Tyler og Michael Bolton. Likevel greide et så utsøkt band som Munch å oppnå en slags kultstatus, både i Norge og i utlandet.

Munch ble sammenlignet med både Einsturzende Neubauten og Laibach, uten at det egentlig sier noe om musikken deres. Der er en gjennomgående melodiskhet som tyskerne og slovenerne først lot komme til uttrykk senere. Dog skal det sies at Munch ble foreslått for meg fordi jeg hørte på Neubauten og Laibach!

Har jeg lyst til å se dem live igjen? Nei. Faktisk ikke. Selv ikke om det hadde skjedd i Kasematten. Ingenting kan overgå minnet om Munch live anno 1991.

Jeg vil for evig og alltid være takknemlig til Alf Solbakken (gitar), Harald Hempel (lyd), Ivar Mykland (vokal), Jarle Johansen (lys), Lars Årdal (tangenter), Rich Nordskog (trommer) og Rune Bergstø (bass) for Munch, for T23, for alt de har betydd for norsk musikkhistorie.

Dævven for et band de var.

Låtliste: Intro // Stranger // Car // Guilt // Addicted // Numb Thoughts // Strangle // Chaingang // Thrill // Astral Scooter // Old Volcano // Watching // Summer // Emptiness // Golden Gun // Kapoff // Mouse // Tiamotti // Fun


Del på Facebook | Del på Bluesky

Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Munch - Segment 1 til Segment 5, 1989

(25.02.25) I 1989 kunne man sende en 50-kroneseddel (den fine, pastellfargede, med Vinje på) og en tom C60-kassett til en obskur adresse i Kristiansand. De som var så heldige å vite om denne underlige transaksjonen ville motta kassetten tilbake med musikk av Munch på.


Munch - dævven for et band de var

(21.04.24) 21. desember 1986 klokka 2010 skjedde to ting: jeg ble 14 år, 12 timer og 30 minutter, og Munch ble startet. Sistnevnte er betraktelig viktigere enn førstnevnte.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.