Utenomjordiske Neubauten

Om dette er popmusikken eventuelle aliens tar med seg til jorda, ønsker jeg dem hjertelig velkommen.


Jeg vet aldri helt hvordan jeg bør beskrive musikken til Einsturzende Neubauten til folk som aldri har hørt dem. Jeg synes tross alt at «Die Befindlichkeit des Landes» er en kjærlighetsballade. Jeg kan godt hive ut fraser som avant garde, intelligent pop, støypop, industriell rock, med hjemmemekka instrumenter inklusiv en flyturbin - men det dekker så lite, og forklarer egentlig ingenting.

Einsturzende Neubauten er bandet som er klin umulig å sette i bås, og utviklingen siden deres famøse konsert på Lakkegata skole i 1983 (jepp, den med molotovs og der de sagde opp halve gulvet) er ekstrem, men soundet har vært umiskjennelig siden 1980.

«Rampen» ser et mer nedstrippet Neubauten enn på lenge. Der «Alles in Allem» (2020) kanskje kan beskrives som nærmere en rockeskive med større lydbilde, mer lyder, mer som skjer, forklarer det egentlig lite. «Rampen» er vel så lydrikt og vakkert, sært lydbilde. Der «Alles in Allem» er et opprocka Neubauten på Sentrum Scene, er «Rampen» Neubauten i DR Koncerthuset eller Musiikkitalo.

Elegant, ekstravagant, rikt, spennende, fascinerende, fortryllende. Om «Ist ist» skrev jeg «kakofonisk, disharmonisk, vakker og melodisk popmusikk» og etter å ha hørt «Rampen» et par ganger synes jeg fortsatt det passer.

Under lockdown hadde Blixa Bargeld en Patreon der han kokkelerte. Det var muligens inspirasjonen til «Pestalozzi»? Den velkjente atonale kakofonien er på plass i «Es könnte sein». «Isso Isso» er majestetisk i sin enkelhet.

Jeg aner ikke om den oversatte teksten til «Besser Isses» stemmer, men låta er en av favorittene på skiva.

You planted bugs throughout // my cosmic suite // Yet to your ring-a-ring-o’-roses // I kept dancing far too long // Excelling as amoeba and übermensch through // to sapiens sapiens // Until in 10 billion years the sun // finally collapses // It’s my turn

Øvrige favorittlåter? Vanskelig å bedømme. Som alltid er det ei ekstremt helhetlig skive, med akkurat passe mengder av det meste. Dog må den spilles på et bra anlegg, for detaljene forsvinner om den spilles på noe middelmådig (gammel bilstereo med to høyttalere funker dårlig). «Trilobiten» har en helt fantastisk tekst. Eller, jeg tror hvertfall det? Bandcamp tilbyr tyske/engelske tekster litt om hverandre dersom man leiter.

Meine Sprechwerkzeuge wollen mich nicht mehr

For de som måtte interessere seg for instrumentene deres, kan denne videoen være av interesse, eller så kan man komme på konserten på Sentrum Scene til høsten og oppleve det live. Den blir nok fantastisk (som alltid)!

Låtliste: Wie lange noch? // Ist Ist // Pestalozzi // Es könnte sein // Before I Go // Isso Isso // Besser Isses // Everything will be fine // The Pit of Language // Planet Umbra // Tar & Feathers // Aus den Zeiten // Ick wees nich (Noch nich) // Trilobiten // Gesundbrunnen


Del på Facebook | Del på Bluesky

Åpen øving med Neubauten

(03.04.26) 25. april 2025 kom beskjeden mange fryktet: Alexander Hacke trakk seg fra Einsturzende Neubauten. For mange uoverkommelige uenigheter på personlige og profesjonelle nivåer, skrev han selv om årsaken. Hacke har tross alt vært bandets musikalske leder i flere tiår, hvordan skulle dette gå?


Einsturzende Neubauten: I kveld satt alt som det skulle

(14.10.24) Så gikk det som det måtte gå. 2024 ble året Neubauten ga ut popskive, pensjonerte en rekke av de største instrumentene, spilte sin åttende (muligens niende) konsert i Norge - og jeg var på min niende totalt (hvorav fem i Norge). Ikke var det noen merch, ikke kunne man glede seg til den faste USB-sticken med opptak av kveldens konsert. Og jeg som hadde pønta meg med grønn glitterøyeskygge (for å matche Blixas varemerke) samt Meowbauten t-skjorte (som fikk tommel opp av Blixa)!


I påvente av Einsturzendes 13.

(27.03.24) Denne singelen er ytterst lovende. Albumet kommer om noen få dager.


Einstürzende Neubauten i rockeformat

(19.09.22) «Die Befindlichkeit des Landes» er en av de vakreste kjærlighetsballadene som finnes, synes jeg. Jeg tror i hvert fall det er en kjærlighetssang, jeg kan tross alt ikke tysk, men Blixa synger nå «Mon cher» så jeg antar det er om kjærlighet. Kanskje til en by? Betong og metall? Rudi Moser denger løs sin hyllest til Berlin. Eller Hamburg. Eller kanskje jeg bare oppfatter det sånn?


Kan jeg få nok av Einstürzende Neubauten?

(18.05.22) KØBENHAVN (Puls): Sist gang jeg så Einstürzende Neubauten var også deres siste konsert før Covid-19, og trolig min største konsertopplevelse noensinne. Musiikkitalo (bygget 2011) i Helsinki har antageligvis verdens flotteste akustikk – og konserten var magisk. Hver eneste lille lyd hørtes og kunne differensieres fra de andre, hver lille lyd hadde betydning i den store sammenheng, og aldri noensinne har man vel fått den ultimate forståelsen av musikken til Neubauten.


Kontemplative Neubauten på Arvika 00

(01.08.00) Tyske Einsturzende Neubauten med den karismatiske multi-kunstneren Blixa Bargeldt i spissen var med på å skape sjangeren industri-rock sammen med band som Cabaret Voltaire og Throbbing Gristle ved inngangen til 80-tallet. De har gjennom tidene brukt drill-bårr, garasje-fjærer, stålplater, kompressor-bårr, tågskinner, plast-tønner og vaiere som instrumenter. Alt kan brukes som instrumenter og Neubauten har til enhver tid gått sine helt egne veier innen musikken.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!