Greta van Fleet fullfører den vanskelige tredje runden med stil

Det er vel fortsatt lov å kalle dem «det nye store» innen tungrocken? De er stadig vekk en fryd i mine øreganger.


Bandets to første album har fått blanda mottakelse i våre spalter. «Anthem Of The Peacful Army» (2018) fikk tommelen opp, mens «The Battles At Garden’s Gate (2021) var nedtur ifølge vår anmelder. Gjør klar for tredje runde.

Mange misliker dette bandet fordi de mener de «likner alt for mye på Led Zeppelin». Og ja, de likner på Zeppelin. Men det er da mange som har «ligna på» Beatles og Rolling Stones uten at det har blitt brukt mot dem? Denne gangen er det «Runaway Blues» som er Zeppelin opp ad dage. Den klippes etter 1 minutt og 17 sekunder; kanskje de sjøl syns de ligna for mye?!?!

Greta van Fleet er på sett og vis det stikk motsatte av boogie rock. Taktene stykkes ofte opp på intrikat vis, hvilket ikke minst krever sin trommeslager. Jake Kiszka (gitar), Sam Kiszka (bass/Keyboards) og Danny Wagner (trommer) er i det hele tatt alle svært kompetente musikere.

Jeg liker lyden av et godt, gammeldags el-piano, og munnspillet forsterker inntrykket av blues. Men Greta van Fleet er først og fremst storslått tungrock.

Med sopranvokalisten Josh Kiszka i front er det vanskelig å ikke dra linjene til Jon Anderson og Yes, og i «The Indigo Streak» låner de faktisk mer enn bare litt fra progrockens estetikk.

Men kan det bli slitsomt å lytte til et band der vokalisten ustanselig befinner seg i de aller øverste luftlag? Ja, det kan det.



Del på Facebook | Del på Bluesky

Barføtt og pompøs Greta Van Fleet

(17.04.21) Aldri hørt på Greta Van Fleet før? Ikke start med denne skiva, gå rett på singelen «Always There» fra soundtracket til filmen «A Million Little Things». Dét, er den beste låta de noen gang/hittil har laget. Men etter det, da får du lov, av meg, til å bla videre i diskografien.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!