Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Hvorfor denne skepsisen til finske band?

Jeg trodde aldri jeg skulle være på en konsert noensinne med så høy kvinneandel. Det var relativt færre kvinner som så Johnny Depp på Sentrum Scene i fjor (heldigvis var det ingen keitete momenter med truser på scenen under Blind Channel). Det var antageligvis lavere andel kvinner på scenen under en kursavslutningskonsert med AKKS (Alle Kule Kvinner Speller) i gamle dager!


Blind Channel / John Dee / 02.03.23


At det i stor grad skyldtes et veldig fåtallig publikum er bare trist. Jeg har sett langt dårligere band spille for langt flere folk. Både support Eyes Wide Open og Blind Channel hadde fortjent mer folk. Mye mer folk. Og metallfolket i Oslo hadde fortjent å være der, for dette var rått!

Blind Channel var tøft. De burde stått på Sentrum Scene istedenfor John Dee, for vokalistene Joel Hokka og Niko Moilanen er høyt, og lavt og det samme er gitarist Joonas Porko og bassist Olli Matela. Selv trommis Tommi Lalli og synth/DJ/perkusjonist Aleksi Kaunisvesi hopper litt rundt. Det er så mye energi på scenen, og det er virkelig trist at de begrenses av ei så lita scene med så lite publikum!

Ikke for det. Energien fra scena smitta over på publikum, og jeg ble direkte imponert over stemninga i lokalet. Fra scenen så det nok ut som det var stappfullt, for disse damene foran scenen - dævven som de rocka! Forhåpentligvis så det fra scenen ut som lokalet var stappfullt for publikum hoppa og spratt og rocka vilt. Det var frem med mobiler (erstatning for enerlighteren) når de fikk beskjed om det, og det hele var bare råkult.


Hva er det med MGP-band? Først Måneskin og nå Blind Channel. Nei, jeg hadde ikke hørt om Blind Channel før det dukket opp en liten greie om dem på Facebook få dager før konserten og jeg tenkte at “jeg har jo ingen andre konserter den uka” ... og ja! Dette var moro! De sier selv at de spiller “violent pop”, men la oss ikke ta genrediskusjonen nå. Sammenligningen med Bring Me The Horizon, Hollywood Undead og Linkin Park ga tilsynelatende heller ikke uttelling.

Jeg har lyst til å se Blind Channel på Tons of Rock. De hadde passet så utrolig bra på stor scene i solsteika med et publikum som hadde rådigga det. Jeg greier virkelig ikke å skjønne hvor folk var denne kvelden, for John Dee burde vært stappfullt! Fire skiver har det blitt på den finske sekstetten, med utgivelse annet hvert år. Det lover godt for ny skive neste år.

Jeg var der og du burde vært der! Dette er konserten du gikk glipp av! Dette er konserten du kommer til å angre at du ikke dro på! Det er ikke konserten tretusenfirehundreogåttogsøtti påstår de var på (Sex Pistols), men det var kult. Kanskje er finske band generelt sett en smule undervurdert?

Setliste: Alive or Only Burning, We Are No Saints, Died Enough for You, Opinions, Over My Dead Body, Glory for the Greedy, Scream, Bad Idea, Don't Fix Me, Left Outside Alone, Autopsy, Lose Yourself, Snake, FLATLINE, Balboa, Thank You for the Pain, Dark Side


Del på Facebook | Del på Bluesky

Blind Channel innfrir igjen

(26.04.24) Andre mars tjuetjuetre. Blind Channel hadde knapt gått av scenen og tonene til «Backstreet’s Back» ljomet over PAen før jeg begynte å glede meg til neste konsert med dem. Det var første gang jeg så dem, på John Dee, rett og slett ved en tilfeldighet (jeg hadde ingen andre konserter den uken), men min første tanke da de var ferdigspilt var at dette må jeg se igjen.


Masse energi og svette - Blind Channel

(03.03.24) Etter mitt første møte med finnene på John Dee for temmelig nøyaktig et år siden, har jeg fulgt dem og gledet meg til neste skive. Jeg er veldig glad for at mine beregninger om ny skive i år holdt stikk!


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!