Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene Foto: Øystein A. Rene

Turbonegro herjet på en middels dag

Konserten var nettopp over og det vandret folk i matroslue og sailor-skjorter forbi meg og sa «Jeg har sett dem i bedre form enn i dag». Vel, hvis dette var en middels dag, lurer jeg på hvor gode de kan være!


Turbonegro / Tons of Rock / 25.06.22


Jeg er ikke utpreget Turbonegro-fan, men jeg liker musikken. Dette var mitt første Turbo-show, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente. Thomas Seltzer og co. tok av med «The Age Of Pamparius» – en fet sang, men noe ødelagt av gamle djuice-reklamer. Det virket ikke som resten av publikum tenkte på teite plastelinafigurer da de sang med - heldigvis for dem. Jeg la raskt merke til at koringen var svært bra. Dette virker kanskje som en selvfølge, men på Tons of Rock har dette ofte vært noe som har trukket litt ned for andre band, hvor kun vokalisten kan synge.

«Get It On» gjorde at vi fikk feststemning på Ekebergsletta, og da Turbonegro fulgte opp med «City Of Satan», satte publikum en ny standard.

Turbonegro erstattet i 2011 sin originale vokalist Hans-Erik Dyvik Husby, aka «Hank Von Hell», med Tony Sylvester. I november 2021 gikk Husby bort, og jeg var spent på hvordan dette skulle markeres. Tidlige klipp av Hank Von Hell dukket opp på storskjerm mens resten av bandet snudde seg mot filmen og så på i stillhet sammen med publikum. Deretter fikk vi «All My Friends Are Dead». Dette høres kanskje noe brutalt ut for en som ikke var ti lstede, men det ble en verdig hyllest.

For å løse opp stemningen, stilte Tony Sylvester spørsmål ved publikums og sin egen intelligens, før vi fikk «Special Education». Den gøyale tonen var derfor tilbake mot slutten - «I Got Erection».

På vei ut fra konserten kunne jeg som sagt høre blodfansen snakke om at de har sett Turbonegro bedre før. Kanskje det er et band som egner seg best innendørs, men de leverte virkelig ute på Ekebergsletta også. Etter min mening var dette festivalens nest beste konsert, kun slått av The Darkness!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.