Abel i egen galakse

- Er det Rockefeller som stadig blir mindre, eller er det jeg som blir større...? Morten Abel undra seg foran en stappfull sal. Vi yter så gjerne bistand: Det er ikke plan- og bygningsetaten eller daglig leder Hans A. Lier som utfører undere, men omstendighetene innbød så avgjort til tanker og idéer av heller overnaturlig karakter. Morten Abels konsert på Rockefeller lørdag 4. desember er den i særklasse beste norske pop-konserten jeg har vært på. Han har ikke kjørt fra sine kolleger med ei runde eller to, han befinner seg i en annen galakse. Hvem er Brett Anderson, forresten?


Morten Abel / /


Morten Abel entra scenen i regnfrakk, cowboyhatt, ansiktsmaske og briller. 75 minutter seinere forlot han den i bar overkropp. Mellomtida hadde han brukt til å servere blendende popmusikk. Mesteparten av stoffet henta han naturlig nok fra årets suksessplate ”Here We Go Then, You And I”, men ”All Or Nothing” og ”Lydia” fra to år gamle ”Snowboy” var klare høydepunkt. Og her er vi ved en slags kjerne:

De ”gamle” og de nye låtene er så enhetlige. For en som var så heldig å få sitt første møte med Abel denne kvelden ville det vært umulig å dele materialet i to, fordi alt i dag låter... Abel. Ta ”Lydia”, singelhiten fra det første albumet, som eksempel. Mens originalen er utstyrt med et slags soft McCartney-arrangement, er den på Rockefeller omgjort til tung pop/rock, med et nærmest house-liknende trommekomp; sånne trommer som skyver sangen akkurat dit opphavsmannen vil ha den. Resultat: Et publikum i trance.

Hvilket band Abel har skaffa seg! Måtte disse herrene få verdens juleferie! Hemmelighet nummer én? Kanskje at de veit nøyaktig hvor lenge det er formålstjenlig å dra ut en låt. Her gis ikke rom for gitarhelter av noe slag, men sangene serveres heller ikke som blåkopier av arbeidet som ble gjort i studio – langt i fra. Mon tro om ikke noen f.eks. har hviska denne gjengen noen ord i øret om at ”Let The Good Times Roll” har mer enn bare bittelitegrann til felles med Noel Gallaghers ”Don’t Look Back In Anger”...? Amatørene ville forsøkt å dekke til, Abel & Co. gjør hva de kan for å understreke familiebåndene. Proft – og coolt.

Helt mot slutten entrer Abel scenen med indianerkostyme. Kompet er tung disco, og vi tolker ham gjerne: Idet moder tenner alle lys denne siste jula før alt går i stå, er han Høvding i norsk pop. Han oser selvtillit, og – som man forstår – med god grunn. Skal vi være enige om at det er nå det skal begynne?

Det er å anse som en nasjonal katastrofe om Abels folk ikke ser til å plassere ham på de største og mest prestisjefylte scenene sommeren 2000. Om alle gjør jobben sin, vil vi oppleve at folk med annet morsmål enn vårt eget vil komme til å mene noe akkurat på linje med hva som står å lese øverst i denne artikkelen. – Who the fuck is...?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Morten Abel – Yeah! Yeah! Yeah!

(18.10.22) Han fylte 60 år forrige lørdag. Og markerte dagen med et alvorstungt album. Som likevel roper på et flerfoldig Yeah!


Outstanding, Morten Abel

(23.09.21) Morten Abel befester sin posisjon som en av våre aller største pop-snekkere.


Vinn billetter til Morten Abel på Sentrum Scene

(13.02.07) Pop-kongens konsert på Sentrum Scene fredag er allerede utsolgt, og dermed er det klart for ekstrakonsert på lørdag. Som oppvarmer stiller ingen ringere enn Sondre Lerche & Faces Down. Puls er så helige at vi kan dele ut 2 x 2 billetter til showet.


Morten Abel: Some Of Us Will Make It

(28.12.06) Morten Abel har tatt solokarrieren sin så langt det overhode går an - i Norge. To utsolgte Spektrum, et eventyrlig platesalg og konstant pressedekning er hva denne mannen har fått til siden han debuterte i solosammenheng med "Snowboy" i 1997. De siste årene har vist litt tretthet i det rutinerte pophodet, noe som dessverre vedvarer med denne utgivelsen.


Morten Abel: Best Of

(29.12.04) Etter bare fire soloalbum velger Morten Abel å oppsummere sin syv år gamle platekarriere som soloartist. Men det er ikke hvilken som helst slags karriere vi snakker om. Denne mannen har solgt vanvittige mengder plater i vårt lille land, men denne utgivelsen forklarer ikke alt oppstyret.


Morten Abel: Live DVD

(20.12.04) På "I'll Come Back And Love You Forever" var det to utsolgte hus i Oslo Spektrum som sto på plakaten. På "Being Everything, Knowing Nothing" nøyde han seg med to ganger Rockefeller. Denne DVDen er en knapp time fra Rockefeller i midten av mars i år, og Abel er i grei form.


Morten Abel : Being Everything, Knowing Nothing

(09.11.03) "Being Everything, Knowing Nothing" er en musikalsk 40årskrise med forferdelig utfall. Men tror du Morten Abel skjønner sjøl hva han har gjort? Eller sagt på en annen måte: Hvem tør å sette pengene sine på at Morten Abel bare pustet luft gjennom nesa da han laget "Being Everything, Knowing Everything"?


Hallelujah, Abel!

(18.02.02) (Oslo/PULS): Han er et eventyr. Norge har aldri tidligere hatt ei sånn pop-stjerne - og aldri har så mange nordmenn fått oppleve sin største yndling på scenen. To utsolgte hus på Oslo Spektrum, over 16.000 solgte billetter... Det er jo helt vilt! Gudene skal vite at Abel ga oss valuta for penga så det holdt.


Morten Abel: I'll Come Back And Love You Forever

(12.11.01) Morten Abel har, som vanlig, prestert et album fylt med elegant pop. Likevel er det på mystisk vis oppsiktsvekkende anonymt. "I'll Come Back And Love You Forever" flyter stille forbi, behagelig - men uten å gjøre varige inntrykk. "Music Is Communicating", synger han - og jeg undres om ikke samtalen han leder an i ville hatt godt av en skikkelig provokatør.


Morten Abel er sjuk

(11.10.99) Dette skulle vært de innledende linjer til et lengre intervju med Morten Abel. Slik ble det ikke. Kort tid før intervjuet skulle funnet sted, måtte han kaste inn håndkleet. Morten Abel er sjuk.


Morten Abel: Here We Go Then, You And I

(09.10.99) Om det fins ei virkelig pop-stjerne her i landet? På manns-sida? Espen Lind har talent, men har ennå en lang vei å gå, om vi snakker karisma og show i levende live. Strengt tatt handler det om to personer. Prepple og Abel. La meg si det sånn: Om Morten Abel hadde vært vokalist i a-ha...


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.