Lillebjørn & Andy Irvine – hvilken folkemusikkfest!

De skal ha hatt et minimum av tid på øving før denne konserten i 1994. Det høres ikke. Hvorfor? Fordi folkemusikk er folkemusikk.


Lillebjørn Nilsen omtales som regel som «visesanger». Det er helt greit, men like greit kunne det være å omtale han som «folkemusiker».

Gjennom et halvt århundre har Lillebjørn gitt det norske folk folkemusikk. Begrepet «folkekjær» blir et understatement i tilfellet Lillebjørn Nilsen. Hele Norge kjenner sangene hans. Men først og fremst er han vår – oslofolkets dikter. Ære være Jokke og Lars Lillo, men som dikter holder jeg nok en knapp på Lillebjørn, på denne sida av Rudolf Nilsen.

Andy Irvine var ikke veldig kjent her i landet i 1994, og er det heller ikke i dag. Det er lov å håpe at dette opptaket kan gi denne bautaen i irsk folkemusikk velfortjent status også på denne sida av Nordsjøen.

Irvine og Nilsen deler broderlig på repertoaret, og hjelper hverandre musikalsk. Dette er en oppvisning i godt musikanteri – gitarspill, fløytespill, munnspill, mandolin, fele. Gitarspillet Lillebjørn presterer i «Fort gjort det» fins ikke i hans populære lærebok for nybegynnere.

Så har de så behagelige stemmer, begge to. De anstrenger seg aldri; de synger som om de deltok i en rolig konversasjon.

Jeg benytter anledninga til igjen å peke på fellesskapet mellom de store klassiske komponistene og moderne visesmeder. I «Alexander Kiellands plass» snur Lillebjørn Edvard Griegs «Morgenstemning» på hodet, mens han i «Stilleste gutt på sovesal 1» tar for seg av Johann Sebastian Bachs «Air» - akkurat som CC Cowboys gjør i singelen de lanserer i dag.

Liksom Lillebjørn binder sammen tradisjonell folkemusikk med mer moderne visetradisjon, fungerer han som bindeledd i det norske språket. For ham er det like naturlig å synge på nynorsknær dialekt, som i «Valle Auto og bensin», som å uttrykke seg i den slepne oslodialekten han som regel benytter. Og selvfølgelig er han like god i engelsk.

Andy Irvine og Lillebjørn Nilsen er kunstnere som i beste forstand representerer folk flest. «A Prince Among Men» og «Ola Tveiten» hyller gruvearbeideren og slusken som farta fra sted til sted for å bygge vei og jernbane her i landet.

Fungerer stadig stevet? «Vidvinkel-stev» og "Håvard Hedde" er mer enn svar godt nok.

«Live In Telemark» er folkelig kultur på sitt aller, aller beste.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lillebjørn Nilsen (1950-2024)

(29.01.24) Det er lov å gråte en skvett i dag. Jeg gjør det også, idet jeg gjør forsøk på å formulere noen linjer om Lillebjørn. En nasjonalskatt er borte.


Vi gratulerer Lillebjørn – i dag er han 70!

(21.12.20) 21. desemberluka til Rønsen: Passer fint gitt, at Ludwig van Beethoven og Lillebjørn Nilsen feirer jubileum i samme uke!


Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

(01.05.01) Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Lillebjørn er 50

(21.12.00) Lillebjørn Nilsen runder 50 i dag, og må pent finne seg i at vi her på PULS i det minste avgir en lavmælt hilsen. Personlig skulle han sikkert gjerne sett kalenderen hoppe direkte fra den 20. til den 22. desember, i hvert fall i det herrens år 2000. Hvilken kontrast til omverdenen: Bedømt ut fra hans kulturelle innflytelse i Kongeriket burde jo faner og flagg vaia fra Slottsbalkongen i dag!


En indianer ved navn Lille Bjørn

(25.10.00) Klokka var litt over ti på torsdag kveld, og jeg og min "fotograf" var på vei til Smuget på Rådhusplassen for å være vitne til Lillebjørn Nilsens "Akustisk torsdag". Ved den første døra ble jeg møtt av en svær fyr som stirra meg langt ned i støvla og spurte morskt, "Har'ru leg, eller?" Jeg tok frem bankkortet mitt og han så enda mer morsk ut etter å ha sett på det i nøyaktig to sekunder. "Du får diskutere det med han der borte," sa han og pekte mot inngangspartiet. Vi traska videre og annonserte at jeg kom fra PULS og skulle anmelde denne konserten. Idet vi skulle til å gå inn, fikk han en melding på walkie talkien fra ham som sto 10 meter nedi veien om at "Hu ene er bare 19…" På nytt fikk jeg "Har'ru leg, eller?" Joda, på nytt dro jeg frem kortet mitt og han sa, "Her er're 20 års grense. Kom tilbake når du er gammal nok".


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!