Indie-yndlingen Phoebe Bridgers

Hun kunne egentlig like gjerne vært Billie Eilish. Og hvem veit, hvem som stiger opp på podiet flest ganger under neste års Grammy?


Hun skriver alvorlige sanger om alvorlige ting. Phoebe Bridgers lever ofte et liv i ensomhet, hvilket hun ikke legger skjul på. Det er ikke første gang i pop-historia at slike omgivelser framkaller god pop-musikk. Phoebe Bridgers begynte med dette allerede på debuten «Strangers in the Alps» (2017).

Hun skriver usedvanlig fine låter, og synger så intimt som om hun satt i stua di. Akkompagnementet er nedstemte gitarer og diverse elektroniske duppeditter. Det låter «analogt», og kanskje strykerne er live? Fiolinen i «Savior Complex» er i hvert fall live. Kanskje det beskjedne trommesettet også er det? Ofte tror jeg dette er tatt opp i stua, med enkle tekniske hjelpemidler.

Det er ikke mulig for noen å finne opp pop-musikken på nytt. Men innimellom føles det som om Phoebe Bridgers gjør det. Det låter ikke eksepsjonelt - for dette er laidback, og virkelig ikke støyende. Likevel er det eksepsjonelt – eksepsjonelt bra.

Noen mener at pop-musikken var mye bedre for 50 år siden, altså nærmere andre verdenskrig enn vi nå befinner oss på andre sida av den. Påstanden er hinsides fornuften – og da tenker jeg ikke på The Beatles. Historiske «eksperimenter» av typen Lennon/McCartney oppstår kanskje en gang i hvert sekel, og unndrar seg enhver naturlig sammenligning.

Men kunne «Punisher» vært lagd for 50 år siden? Nei, det ville vært en umulighet. Men det passer perfekt at hun i avslutningskuttet «I Know the End» åpenbart har latt seg inspirere av The Beatles’ aller fineste sang, «A Day in the Life». Full orkesterpakke! Her mangler bare piccolo-trompeten fra «Penny Lane».

Det begynner å bli trangt om plassen i kategorien «årets album».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan vi få nok av Phoebe Bridgers? Neppe.

(20.11.20) Hun har gitt ut et av årets definitive topp-album. Nå når jula nærmer seg, tilnærmer hun seg sine egne låter i ny innpakning.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.