Foto: Andre Kjernsli Foto: Andre Kjernsli Foto: Andre Kjernsli Foto: Andre Kjernsli Foto: Andre Kjernsli Foto: Andre Kjernsli
Foto: Andre Kjernsli

Kort sagt: Simple Minds!

En maktdemonstrasjon. Pop/rock i live format kan umulig bli mye bedre enn Simple Minds anno 2020.


Simple Minds / Sentrum Scene / 02.03.2020


Jeg tilhører ikke hard core-fansen til dette bandet. Og når sant skal sies har de ikke hatt mange megahits folk flest har fått fatt i. Men bandet har et stort kjernepublikum (to utsolgte konserter i Oslo), og publikum fikk alt hva de måtte ønske seg – og ganske mye mer.

Simple Minds albumdebuterte i 1979, faktisk før både U2 (1980) og Duran Duran (1981). Dermed er det kanskje ikke mystisk at de stilmessig ligger et sted midt i mellom nettopp U2 og Duran Duran? Se ikke bort fra at både Bono, The Edge, Simon LeBon, John Taylor og Nick Rhodes var smått inspirert av Glasgow-gutta i Simple Minds! «See the Light» kunne faktisk like gjerne vært signert U2.

Musikalsk sett, kommer jeg nå til poenget. Simple Minds lå i forkant av synth-bølgen, men var en del av den. Gitaren har likevel alltid vært helt vesentlig i lydbildet, og gitarhelten Charlie Burchill er stadig hjertelig til stede, som eneste gjenværende fra originalbesetninga.

Men gulvet Simple Minds danser på legges i keyboard-avdelinga. Nå styres den av Berenice Scott – i egen høye person, vil jeg si. Hun gjør en fantastisk jobb, der hun setter sammen et helt symfoniorkester! Samtidig som hun ligger beskjedent i bakgrunnen, når det er hva som kreves.

Tre av de sju på scenen er kvinner, så Jim Kerr holder nesten by:Larm-standard i kjønnsfordeling. Sarah Brown er korist, men får vist seg fram som solist i «Book of Brilliant Things». Strålende. På tale om kvinnelige musikere: Cherisse Osei! For ei dame! Hun hamrer løs som en annen Keith Moon (The Who), men behandler likevel sitt trommesett på samme vis som Marilyn Mazur styrer sin perkusjon i jazz-sammenheng. Cherisse Osei slår ikke trommer, hun spiller trommer.

Og Jim Kerr på scenen? Litt keitete – men jeg har en følelse av at han veit om det, og at han har lært seg å leve med det. Han er temmelig sikkert klar over at det kan se smått mystisk ut når han forsøksvis går ned i spagaten …

Men han kan synge, og det er det viktigste. Smått grumsete vokallyd fra min plass i første sett, mye bedre i andre avdeling. Men to timer fantastisk musikk er uansett mer enn godkjent.

Simple Minds beveger seg i det «store» pop/rock-universet, og nå snakker jeg sound – og ikke minst komposisjon. Lengre unna de tradisjonelle tregrepslåtene i popmusikken – ikke et ondt ord om dem! – er det vanskelig å komme.

Jeg beveges til tårer av «Belfast Child». Der Bono hyler ut sin frustrasjon i «Sunday Bloody Sunday», tar Jim Kerr det hele ned idet han kneler og nærmest hvisker – «when the Belfast child sings again». Budskapet er det samme.

Så vi tuner ut der, til de keltiske fløytetonene som strømmer ut av Berenice Scotts keyboard. Takk for en strålende aften.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Simple Minds satte fyr på Over Oslo

(14.06.22) Sånn skal en energisk poprock-konsert være!


Hva er egentlig 5x5?

(24.02.12) Noen ganger kan det lønne seg å gjøre litt bedre research før man går på konsert, for jeg tror det var mange med meg som trodde at 5X5 betydde fem av de største hitsene fra deres fem mest kjente album, og som hadde forventet en skikkelig greatest hits aften. Dessverre betydde det fem utvalgte låter fra deres fem første album. Forskjellen er stor! For hva er vel Simple Minds uten deres største hit «Don´t You Forget About Me»? Med mindre man er blodfan, så er det et band som det blir en smule kjedelig å se femogtyve låter av.


Simple Minds: Skotsk helgardering

(25.11.09) (Oslo/PULS): "Is it ok if we play some more?", sier Jim Kerr etter drøye to timer. Tirsdagens konsert på Sentrum Scene var fylt med herlig mye overskudd fra de 30 år gamle veteranene, som besøkte hver krink og krok av deres karriere.


Bedagelig Simple Minds

(20.02.06) (Oslo/PULS): Men Simple Minds var ikke døde. Snarere tvert i mot, så gir de ut bra plater i gammeldags tempo og turnerer omtrent hvert år. I Oslo har de ikke vært siden Neil Young skjærte seg i fingeren og kansellerte Norwegian Wood i 1997.


Simple Minds med cover-album

(03.08.01) Det nye albumet til skotske Simple Minds får tittelen Neon Lights, ventes i oktober på Eagle/EMI og vil inneholde låter fra artister bandet sjøl mener har hatt stor innflytelse på hvordan Simple Minds utvikla seg.


Simple Minds og EMI skiller lag

(03.11.00) Simple Minds har fått fyken fra EMI i forkant av utgivelsen av deres nye album, Our Secrets Are The Same. Selskapet nekta først å godkjenne albumet, så Jim Kerr & co bestemte seg heller for å gå til andre selskaper for å få gitt den ut.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.