Bob Dylan som Frank Sinatra - og seg sjøl

Bob Dylan kommer fra det med æren i behold. Men dette albumet er for spesielt til å skinne i hans katalog.


Det kommer selvfølgelig an på øya som ser. For et par tiår siden var det nok ikke mange som ville satt penga sine på at vi noen gang kom til å høre Bob Dylan ta for seg arven etter Frank Sinatra. Nå synger han utelukkende sanger Frankie Boy har spilt inn på plate for et halvt århundre siden – og for å være ærlig, kom ikke dette stuntet som noen gedigen overraskelse.

På sine siste utgivelser, de som stammer fra vårt årtusen, har Dylan nemlig titt og ofte kikka seg bakover i musikkhistorien. Swing og slow-fox – i tillegg til et heidundrande flott julealbum, der tradisjonsmusikken selvfølgelig også står i sentrum.

Men … Frank Sinatra? Vi får trøste oss med at han ikke gjør noe forsøk på å synge som Ol’ Blue Eyes. Som vokalist, låter Bob Dylan som Bob Dylan – og det er jo som regel fint nok. Så også denne gang.

Musikalsk, nærmere bestemt arrangementsmessig, er det heller ikke mye som minner om Frank Sinatras storbandkomp. Dylan har tatt med seg sitt faste band i studio, og for en gangs skyld fester jeg lit til at det vi får høre jevnt over er ett og samme opptak. Noen tilbaketrukne blåsere er nok lagt på i ettertid, men dette låter likevel live.

Alt går i sakte film - og det låter fint, for all del. Saloon music. En klubbkveld med dette bandet og dette repertoaret ville vært en kveld for våre personlige historiebøker. Først og fremst viser dette albumet kanskje hvor lite de pophistoriske tradisjonene skiller seg fra hverandre. Det handler ofte mest om innpakninga – men obs! Jeg mener ikke at «Maggie’s Farm» har mye til felles med «Autumn Leaves»!

The Great American Songbook – sanger som ble skrevet før artistene sjøl begynte å skrive sanger; før Dylan, Beatles & Stones - har blitt lekestue for så mange storheter i popmusikken: Rod Stewart, Bryan Ferry, Paul McCartney. Og nå altså også Bob Dylan.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.


Endelig, Steffen Hissingby!

(04.11.25) Steffen Hissingby, 35 år fra Råde, gjør nå sitt etterlengtede debutalbum etter å ha vært en kjent sangstemme i det norske musikklivet i over 15 år. Nå har han endelig funnet sin egen lyd, som viser seg å være en kraftfull, ærlig og poetisk stemme som balanserer det personlige med det universelle.