Bob Geldof: How To Compose Popular Songs That Will Sell

I et intervju for noen år siden sa Bob Geldof: "Hvis jeg skrev verdens beste låt, hvem ville bry seg?" Et godt poeng, men nå er han aktuell med en utgivelse med den modige så vel som selvironiske tittelen ”How To Compose Popular Songs That Will Sell”. Og skiva er overraskende bra.


Hva kan man i dag forvente av Bob Geldof som musiker? Fra 1975 og frem til han gikk solo i 1985, frontet han Boomtown Rats, og hadde da en stor hit med ”I don’t like Mondays”. I samme periode spilte han hovedrollen i Pink Floyds filmatisering av The Wall.

Siden den gang har han gjort seg mest bemerket som politisk aktivist; ikke minst som foregangsmann for de musikkhistoriske minnesmerkene Live Aid og Live 8. Som utøvende musiker har han derimot gjort svært lite ut av seg de senere år. Soloartisten Bob Geldof har knapt gitt ut plater; forrige gang i 2002.

Hva er så Bob Geldof sin oppskrift på salgbar populærmusikk? Etter første gjennomlytting av ”How To Compose Popular Songs That Will Sell”, er svaret åpenbart: Man låner og stjeler mest mulig fra det som har funka best fra før i rockehistorien. På rekke og rad gir albumets låter klare assosiasjoner til høvdinger som Neil Young, Tom Petty, Leonard Cohen, David Gilmour, Tom Waits og Rolling Stones.

Med andre ord, platetittelen til tross, dette er ikke popmusikk. Dette er rotfast voksenrock. Ujålete, modent, tradisjonsforankret og inderlig. Og selv om Geldofs stemme ikke akkurat er viden kjent for å dryppe av honning, feiler aldri hans fintfølende ensemble med medmusikanter i å stappe hvert minutt fullt av musikalitet og nerve.

Albumet har flere høydepunkt. Åpningssporet, ”How I Roll” (... som minner om både Neil Young og ”Summer in the City”!), lar oss vite at innlevelsesrike og velspilte toner står på dagsorden. Etterpå kommer ”Blowfish” (en grumsete blueslåt) og den synthprega og sorgmuntre ”She’s a Lover” – og det blir klart at dette er en utgivelse rik på variasjon.

I tillegg er den lettbeinte ”Silly Pretty Thing”, visa ”Mary Says” og den sjelefulle avslutningslåta ”Here’s to you” alle riktig så fine stunder – om ikke nyskapende.

Skivas tittel er på alle måter ironisk. Javel. Men det hindrer den ikke å være svært hørbar. Og vel verdt en investering.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.