Dance With A Stranger: Everyone Needs A Friend... The Very Best Of

Kanskje burde de alltid vært et "unplugged" band? Det er vanskelig å si i ettertid, men det fins ikke fnugg av tvil om at det er i den utgaven de låter best, om du hører med ører som er stilt inn på 2007. Uansett - her har du muligheten til å skaffe deg Dance With A Strangers ganske så fantastiske hitparade. Pluss nogo attåt. Og det er det som er attåt som gjør plata interessant.


De slo seg opp som fire hardt arbeidende musikere, som bare skulle bli popstjerner. De brukte alle sparepenga sine og vel så det, før det sa pang i 1988. "Everyone Needs A Friend" på Spellemannprisen hadde akkurat samme funksjon som "Lys Og Varme" og "Waiting For The Morning" hadde for henholdsvis Åge Aleksandersen og Bobbysocks.

På sin absolutte topp var Dance With A Stranger så populære at de solgte over 200.000 enheter av én utgivelse.

Og de leverte høy kvalitet. Det er ubestridelig faktum at DWAS er landets gjennom tidende beste pop/soul-band. Frode Alnæs som den geniale låtskriveren og den like fantastiske gitaristen; Elg som den svarteste røsten på denne sida av Atlanter'n; Yngve Moe (bass) og Bjørn Jenssen som superlim i ethvert band som i utgangspunktet steller med hurtiggående populærmusikk.

De var og er et superband, enkelt og greit - og jeg skal garantert få med meg en av deres gjenforeningskonserter i tida fram mot jul.

CD nummer 1 er en rein hits-samling, som det ikke er så mye å skrive om. Mye fine poplåter, men det er ikke til å unngå at noe av materialet i dag låter datert. Tenk at en så flink trommeslager som Bjørn Jenssen skulle bruke så mye tid på å lage sånne "store" trommer som Phil Collins vel må få hovedskylda for å ha finni opp.

Den andre CDen inkluderer fire spor fra bandets "Unplugged"-utgivelse - og dette er saker! De låter så herlig nedpå; ikkeno' stress. I strømførende utgave får de fram noe av det samme i live-versjonen vi nå serveres av "Together". Praktfullt!

Morsomt er det også å høre "Psalm"; demoen til hva som seinere skulle dukke opp som "Vitae Lux" med Ole Edvard Antonsen og Kirsten Bråten Berg, og deretter med Sissel Kyrkjebø. Et helt eksepsjonelt vakkert stykke musikk.

Til slutt får vi tre helt nye komposisjoner. "Party" er låtskriver-Alnæs på sitt mest up-tempo party-fiksete, godt hjulpet fram av jentekor og live blåsere.

"All The Way" er anelsen mer lavmælt, selv om Elg briljerer, mens "Wake Up Call" avslutter nachspielet på verdig vis. Midtveis her ville Frank Sinatra ha storkost seg!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lise Karlsnes – for ei popstjerne!

(21.06.24) Du trodde kanskje det var slutt for Briskeby, og det for ganske lenge siden? Så feil kan man ta.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.